آخرین شرایط جاده ای، ریلی و دریایی ایران و ترکمنستان

به گزارش مجله بای بلاگ، از زمان شیوع ویروس کرونا، دولت ترکمنستان مرزهای خود را با ایران از اول اسفند ماه سال 98 بست و عملیات صادرات و ترانزیت به این کشور تا اواخر خردادماه امسال تقریبا به طور کامل متوقف شد. تا اینکه با مذاکرات انجام شده، عملیات مبادله واگن در مرز سرخس و اینچه برون از 31 خرداد 99 و عملیات تبادل یدک کامیون از 25 شهریور ماه در مرز جاده ای سرخس شروع شد و همزمان پل جاده ای جدید سرخس پس از حدود 2 سال اختلاف در خصوص نحوه چگونگی و نحوه افتتاح آن، مورد بهره برداری نهاده شد. همچنین از 27 آذرماه امسال، معبر مرزی لطف آباد جهت تردد یدک و نیم یدک نیز بازگشایی شده است.

آخرین شرایط جاده ای، ریلی و دریایی ایران و ترکمنستان

معاونت بین الملل اتاق ایران با جمع آوری اطلاعات ارسال شده از مبادی مختلف مرزی ایران با ترکمنستان، آمارهای زیر را استخراج نموده که به توضیح زیر است:

1- در مرز ریلی سرخس از 26 آذرماه تا 15 دی 99 ، به مدت بیست روز 2 هزار و 587 واگن اعم از صادراتی، ترانزیتی و وارداتی مبادله شده است.

2- در مرز جاده ای سرخس در همین مدت 2 هزار و 87 یدک حامل بار با ترکمنستان مبادله شده است.

3- در مرز جاده ای لطف آباد از 27 آذرماه، به مدت 19 روز 420 دستگاه یدک حامل بار با ترکمنستان مبادله شده است.

4- در مرز ریلی اینچه برون از تاریخ 27 آذرماه تا 16 دی ماه، 250 واگن مبادله شده است.

5- مرز دریایی امیرآباد در استان مازندران به ترکمن باشی در دوره اخیر از رونق خوبی برخوردار بوده است و در طول مدت اخیر، ده ها هزار تن قیر از این جهت به ترکمنستان صادر شده و قرار است تا سقف حدود 80 هزار تن قیر طی ماه های آینده به این کشور از جهتدریایی صادر گردد.

6- تردد کامیون ها و حضور رانندگان داخلی و خارجی موجب احیای تدریجی مناطق مرزی بعد از شیوع ویروس کرونا شده است.

همچنین آمارها نشان می دهد، آمار مبادله در بخش ریلی در مرز سرخس افزایش یافته است و در حال حاضر مقادیر زیادی بار در انتظار حمل و ترانزیت به ترکمنستان است. از طرفی مقادیر زیادی بار از جمله گوگرد در سرخس ترکمنستان وجود دارد، اما به علت محدودیت توان عملیاتی طرف ترکمن، بارگیری محدود است.

همچنین به رغم تقاضای زیادی که برای حمل بار ریلی از ایستگاه راه آهن لطف آباد وجود دارد، اما به علت نبود لوکوموتیو جهت کشاندن واگن به داخل کشور، امکان پاسخگویی وجود ندارد. راه آهن ترمنستان تا مرز لطف آباد امتداد دارد و در داخل ایران خط آن به طول 1200 متر کشیده شده است، به همین دلیل برای کشاندن واگن های ترکمنی به داخل ایران، لوکوموتیو وجود ندارد.

بر اساس گزارش منتشر شده، میزان مبادله در مرز اینچه برون در بخش صادرات 47 درصد، در بخش ترانزیت 100درصد و در بخش واردات منفی 75 درصد و در مجموع در مقایسه با سال قبل، 22 درصد افزایش داشته است.

گزارش مذکور پس از ارایه آمار و ارقام تاکید می نماید: با توجه به اهمیت رونق فراوری و صادرات ایران به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیایه میانه و همچنین حفظ و تقویت جهت ترانزیتی ایران،لازم است تا بازگشت شرایط عادی و تردد کامل کامیون های کشور در قلمرو ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه، از هر فرصتی استفاده کرد. در این چارچوب، لازم است از ظرفیت ریلی لطف آباد به شکل بهینه ای استفاده نموده و جهت ریلی اینچه برون به وسیله تسویه بدهی راه آهن به شکل کامل مورد بهره برداری قرار گرفته و از گشایش جهت جاده ای اینچه برون نیز استقبال کرد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5897

به "آخرین شرایط جاده ای، ریلی و دریایی ایران و ترکمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط جاده ای، ریلی و دریایی ایران و ترکمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید