آشنایی با پیشرفته ترین تکنولوژی فیلمسازی - آی مکس

به گزارش مجله بای بلاگ، آی مکس (IMAX) که مخفف IMAGE MAXIMUM است نام شرکت ابداع کننده سالن های سینمایی IMAX و نوعی قالب منحصر به فرد برای فیلم های سینمایی است.

آشنایی با پیشرفته ترین تکنولوژی فیلمسازی - آی مکس

آی مکس جدیدترین پدیده در صنعت سینماست. جادوی نسل جدید سینماها به شکلی کار می نماید که تماشاگران صحنه های فیلم را به صورت سه بعدی می بینند که به شکلی علمی طراحی شده است.

این پروژه عظیم امروزه در بیشتر کشورهای عظیم جهان ساخته شده است. مشهورترین فیلمساز فیلم های سه بعدی آی مکس آقای مایکل لوئیس فردی است که با کوشش بسیار توانست این نوع سینما را رونق بخشیده و به پیشرفت های بیشتر برساند. او اولین فردی است که در خصوص دستیابی به این فناوری تحقیقات بسیاری کرد تا آن را به مرحله جهانی شدن برساند.

به محض اینکه وارد سالن های سینمای آی مکس می شوید یک اتفاق نظر شما را به خود جلب می نماید و آن هم عظیمی بیش از حد پرده های سینماهای آی مکس است.

انواع پرده سینماهای سه بعدی آی مکس

  • نوع اول: سینماهای آی مکس هستند که صفحه های مستطیل شکل بسیار عظیم دارند. نوع معمولی این صفحات حدود 16 متر ارتفاع و 22 متر عرض دارند و می توانند عظیمتر هم باشند. عظیمترین صفحه ای که تا به امروز برای این سینماها طراحی شده است 30 متر ارتفاع دارد که هیجان بسیاری را برای تماشاگر به ارمغان می آورد.
  • نوع دوم: گنبدهای آی مکس است. در این نوع سینماها تماشاگر خود را در محاصره صفحه نمایشگر می بیند به این معنا که صفحه نمایش دهنده به شکل محدب دور تا دور سالن را در برگرفته است که این دایره معمولا قطری 30 متری دارد. فرقی نمی نماید که شما در سینماهای معمولی و یا گنبدی آی مکس (فرانما) نشسته باشید، تاثیر دیدن این گونه فیلم ها روی شما بی نظیر است. عظیمی این صفحه ها باعث می گردد که تمام زاویه دید شما گرفته گردد و حرکات روی صفحه آنقدر نزدیک طبیعی به نظر می رسند که حتی ممکن است شما از این حرکات واقعی احساس سرگیجه و یا ترس شوید.

تصور کنید در حال دیدن فیلم آی مکس حیات وحش هستید و یک شیر جنگل چنان طبیعی به شما نزدیک می گردد که ترجیح می دهید عینک مخصوص فیلم را بردارید و متوجه شوید که در سالن نشسته اید و شیر قصد تکه تکه کردن شما را ندارد. فیلم هایی که در سالن های آی مکس به نمایش گذاشته می شوند می توانند به شکل معمولی فیلم برداری شده و سپس روی حلقه فیلم های بسیار عظیم و نایاب کشیده شوند که حدود 10 برابر فیلم های عادی هستند. در واقع تعدادی از فیلم هایی که شما در سینما می بینید در شکل 35 میلیمیتری ساخته می شوند. بعضی سینماها نیز از فرمت های 70 میلیمتری استفاده می نمایند که شفافیت بسیار بالاتری دارد. اما در سینمای آی مکس این اندازه تا 10 برابر افزایش می یابد و تصور کنید در این حالت فیلمی که می بینید تا چه اندازه وضوح و کیفیت بالایی دارد.

پروژکتورهای معمولی به خاطر عظیم بودن فیلم های آی مکس توانایی چرخاندن آنها را در خود ندارند و به همین خاطر پروژکتورها برای فیلم های آی مکس به کلی با دیگر پرژکتورها متفاوتند.

تفاوت پروژکتورهای سینمای آی مکس با پروژکتورهای معمولی

  1. داخل این پروژکتورها فیلم ها به صورت افقی حرکت می نمایند نه عمودی.
  2. سیستم تمیزنماینده به طور دائم در حال کار است تا فیلم بدون کوچکترین غباری از جلوی لنز حرکت کند.
  3. لامپ های موجود در این پروژکتورها 1500 وات هستند و دیافراگم معمولا در این پروژکتورها از حالت عادی بیشتر باز می ماند. با تمامی این توضیحات دیگر عجیب به نظر نمی رسد که بگوییم پروژکتورهای آی مکس حدود 2 تن وزن دارند که به اندازه یک اتومبیل معمولی است.

ویژگی های سینمای آی مکس

  1. سیستم گنبدی در آی مکس باعث می گردد که دور تا دور شما با صفحه نمایشگر احاطه گردد و دید شما به جز صفحه چیز دیگری را نداشته باشد و حواستان پرت هیچ اتفاق دیگری نگردد.
  2. تکنوژی سه بعدی: آی مکس با استفاده از این سیستم فیلم را به بهترین و شفاف ترین شکل ممکن نشان می دهد.
  3. 48 فریم در هر ثانیه: دو برابر فریم های سینماهای عادی، جزئیات فیلم ها را بهتر به نمایش می گذارد.
  4. سیستم صدای بالا: سینماهای آی مکس از سیستم 6 کاناله صدا استفاده می نمایند و در بعضی سینماها به شما گوشی هایی هم داده می گردد تا صدا را بهتر هم بشنوید.
  5. دوربین های IMAX دارای 2 لنز هستند که به صورت افقی در کنار یکدیگر و به فاصله 2.5 اینچی از یکدیگر قرار گرفته اند. این میزان در واقع متوسط فاصله ای است که بین 2 چشم انسان قرار گرفته است. هنگام فیلمبرداری 2 حلقه مجزا (برای چشم راست و چپ) تصاویر را به صورت همزمان تهیه می گردد. با این شیوه، با پخش همزمان فیلم ها توسط پروژکتور، بیننده تصوری سه بعدی از تصاویر خواهد داشت. در این سینماها برای ایجاد تصویر بهتر، از عینک های ویژه ای استفاده می گردد تا تصویر مخصوص هر چشم را به صورت مستقل به بیننده منتقل کند.

تفاوت در ساخت فیلم های آی مکس و فیلم های معمولی

برای ساخت این گونه فیلم ها زحمت بسیاری کشیده می گردد و تفاوت هایی با فیلم های عادی وجود دارد:

  1. دوربین های عادی با آی مکس بسیار تفاوت دارند. در آی مکس دوربین حدود 109 کیلو وزن دارد در حالی که دوربین فیلم های معمولی حدود 18 کیلوگرم است.
  1. اندازه فیلم ها عظیمتر است.
  2. جزئیات بیشتر نمایان هستند و به همین خاطر باید با کیفیت بسیار بالا صحنه های خارق العاده را نشان داد که ارزش دیدن با جزئیات بالا را داشته باشند.

با این خصوصیات طبق گفته آقای لوئیس عظیمترین کارگردان این فیلم ها برای ساخت آنها هر روز حدود 100 هزار دلار هزینه می گردد. در فیلم های عادی به خاطر بالا نبودن شفافیت کارگردان ها می توانند ازحقه های سینمایی بسیاری استفاده نمایند. صحنه ها را تاریک و یا بیش از حد روشن نمایند و حتی باران بیشتری به صحنه فیلم بدهند اما در آی مکس به خاطر وضوح بالا برای تماشاگر این کار به ندرت مقدور است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: setare.com
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1383

به "آشنایی با پیشرفته ترین تکنولوژی فیلمسازی - آی مکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پیشرفته ترین تکنولوژی فیلمسازی - آی مکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید