برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران از لحاظ قانونی اشکالی دارد ، ساقط شدن یک رویداد در پی به خطر افتادن امنیت و سلامت

به گزارش مجله بای بلاگ، یک کارشناس حقوقی ورزشی می گوید لیگ برتر فوتبال ایران مانع حقوقی برای از سرگیری مجدد دارد و فیفا باید به این مسئله وارد گردد.

برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران از لحاظ قانونی اشکالی دارد ، ساقط شدن یک رویداد در پی به خطر افتادن امنیت و سلامت

به گزارش خبرنگاران ، دکتر اسماعیل مرادوند کارشناس حقوق ورزشی در گفت و گو با خبرنگاران ورزشی مطرح نمود: نص صریح قانون در موارد خاص بندهای قانونی متعددی دارد و حاکی از این است که در خطر بودن جان فرد یا افراد اجبار انجام یک کار که ضروری نیست را ساقط می نماید. با ضرس قاطع می گویم که هیچ فرد و نهادی به دلیل شرایط ویژه و حساس تیم های لیگ فزونی و بازیکنان متبوع این تیم ها نباید الزام به برگزاری مجدد لیگ برتر را ایجاد کند.

این کارشناس حقوقی گفت: تعریف شرایط کنونی فوتبال ایران از نقطه نظر عام اینچنین است: چندین مورد مثبت ویروس کرونا در میان بازیکنان تیم های لیگ فزونی ثبت شده و با این حال هنوز تصمیمات بر این اصل راسخ است که لیگ مجددا از سر گرفته گردد. این کار به هیچ عنوان قانونی نیست.

مرادوند اضافه نمود: ما در حیطه ورزش صحبت می کنیم. زمانی که در یک میدان ورزشی جان و امنیت سلامت فرد یا افرادی به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد حکم به منتفی کردن آن مسابقه ورزشی است.

وی ادامه داد: حالا ما اینجا با یک ابهام روبرو هستیم. چطور در ورزش هایی مثل کشتی کچ که مملو از خشونت و حرکات غیراخلاقی و انسانی که منافات با جسم و سلامت افراد است هیچ منع قانونی وجود ندارد؟ اینجا باید به ذات رشته های ورزشی توجه کرد. فوتبال، بسکتبال و والیبال ورزش های رسمی محسوب می شوند و از انواع تورنمنت های معتبر و رسمی برخوردار هستند اما رشته های ورزشی مثل کشتی کچ چنین نیست. ضمناً ما اینجا به ذات ورزش ها کاری نداریم، به احتمال بروز خطر مسری بودن یک بیماری در هنگام برگزاری یک مسابقه کار داریم؛ حالا خواه کشتی کچ باشد خواه فوتبال.

این کارشناس حقوق ورزشی تاکید نمود: فیفا اکنون به عنوان بالاترین نهاد فوتبال در دنیا اقتدار خاصی در مقابله با قضیه ویروس کرونا و ارتباط آن با فوتبال ندارد و به همین دلیل دولت ها باید در راستای خطرات موجود در رابطه با کرونا و افزایش آمار مربوط به آن در پی برگزاری رقابت های ورزشی اقدام به عمل بیاورند.

وی بیان داشت: البته ذکر این نکته بسیار مهم است که فیفا حق دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد مگر اینکه یک اتفاق یا رویداد ارتباط مستقیم با بُعد بین المللی داشته باشد.

مرادوند یادآور شد: به فراخور موقعیت و زمان می توان قانونی را ایجاد کرد و ورزش نیز مشمول این شرایط است. اکنون فیفا به فراخور موقعیت و زمان و با توجه به این موضوع که سراسر دنیا درگیر یک بیماری همه گیر است باید به سرعت اقدامات قانونی جدید را تصویب و ابلاغ کند و موضوع آن هم باید در راستای تعطیلی لیگ ها باشد.

این کارشناس حقوق ورزشی اظهار داشت: مباحثی همچون درآمد و تبلیغات که نبض ورزش دنیا فقط با یاری آنها می تپد مانع از این شده که تصمیماتی منطقی در رابطه با فوتبال گرفته گردد و کشور ما نیز از آن دست کشورهاست که درآمد و تبلیغات را فدای سلامت جمع میکند. برگزاری لیگ با توجه به اصل ساقط شدن رویدادهای ورزشی در پی به خطر افتادن امنیت و سلامت غیرقانونی است و اگر اتفاق بدی بیفتد متولیان برگزاری باید به سختی تنبیه شوند.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2418

به "برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران از لحاظ قانونی اشکالی دارد ، ساقط شدن یک رویداد در پی به خطر افتادن امنیت و سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران از لحاظ قانونی اشکالی دارد ، ساقط شدن یک رویداد در پی به خطر افتادن امنیت و سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید