ترامپ، رئیس جمهورِ نچسب!

به گزارش مجله بای بلاگ، مروان بشاره نویسنده و تحلیلگر خبرگزاری الجزیره، در گزارشی به صندلی نه چندان مطلوب ترامپ در عرصه کنونی سیاست در آمریکا پرداخته و نسبت به تبعات ادامه حضور وی در قدرت، هشدار داده است. وی در این رابطه می نویسد:

ترامپ، رئیس جمهورِ نچسب!

وقتی به تحولات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا می نگرم، داستانِ نویسنده فرانسوی قرن نوزدهم یعنی گی دو موپاسان را به یاد می آورم. کسی که از برج ایفل متنفر بود، اما به طور مرتب به رستوران آن می رفت و غذا می خورد. او این کار را انجام می داد، زیرا با حضور در این رستوران، می توانست خود را از دیدن برج ایفل محروم کند.

به گزارش خبرنگاران، اکنون آمریکایی ها به نحو فزاینده ای در حال دور شدن و فاصله دریافت از آمریکا هستند. در شرایط فعلی، تعصبات مذهبی، نژادی، و همچنین اقدامات افرادی نظیر ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا، بر شدت و وخامت این مساله افزوده و بیش از پیش موجب ایجاد اختلاف و انشقاق در جامعه آمریکا و دور شدن آن از اهداف متعالی خود شده است.

همزمان با تشدید تحریکات سیاسی در آمریکا و برهم خوردن آرامش روانی مردم و فضای سیاسی این کشور، موجی از دغذغه و نگرانی در خصوص این مساله پیش آمده که آیا آمریکا در صورت شکست دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو، در درگیری و ناآرامی هایی که توسط رئیس جمهور آمریکا تحریک می شوند، غرق خواهد شد؟

به طرق مختلفی باید انتخابات ریاست جمهوری 2020 در آمریکا را نه فقط رفراندمی در خصوص شخصیت و رهبری ترامپ در مقام رئیس جمهور آمریکا بدانیم، بلکه باید این انتخابات را به نوعی رفراندمی در خصوص شخصیت و صندلی دنیای آمریکا نیز بدانیم. در شرایط فعلی، استدلال های گوناگونی بر علیه ترامپ و نقش وی در تضعیف آمریکا و صندلی دنیای آن مطرح می گردد که در ادامه به نمونه هایی از آن اشاره می گردد.

استدلال اخلاقی

در شرایط فعلی، لیبرال ها و دموکرات ها، دونالد ترامپ را به همراه حامیان جمهوریخواه وی، مسبب تمامی مشکلاتی می دانند که آمریکا در برهه کنونی با آن ها رو به رو است. این استدلال در شرایطی مطرح می گردد که ترامپ در پاسخ به این گروه ها معتقد است فجایعی که آن ها در دوره حضور خود در قدرت خلق کردند، عامل اصلی رسیدن ترامپ به صندلی ریاست جمهوری آمریکا می باشد.

منتقدان ترامپ وی را فردی دروغگو، مبتذل و کلاهبردار می دانند و معتقدند او به نحو قابل ملاحظه ای بر نژاد پرستی تاکید، و دامنه دشمنی و اختلافات را در داخل آمریکا گسترش می دهد. منتقدان، ترامپ را فردی غیراخلاقی می بینند. فردی فریبکار و رهبری خطرناک که برای ماندن خودش در قدرت، تمام آمریکا را به جان هم انداخته است. از دید منتقدان، ترامپ برای دستیابی به منافع کوته فکرانه خود، آسیب های زیادی را به منافع ملی کشورش وارد نموده و می نماید. آن ها می گویند ترامپ به دلیل سومدیریت خود در بحث شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا، آسیبی جدی به ملت این کشور وارد نموده است و باید بابت این مساله شرمسار باشد.

منتقدان تاکید می نمایند که شواهد و قرائن تا به امروز حاکی از این بوده اند که ترامپ صرفا به دنبال حفظ کرسی ریاست جمهوری آمریکاست و خدمت به ملت آمریکا برای وی از اهمیتی برخوردار نیست. او با سیاست های مخرب خود، عملا موقعیت دنیای آمریکا را نیز مخدوش نموده و این کشور را از آرمان ها و شناسنامه بین المللی اش دور نموده است.

جالب ترین نکته این است که صرفا دموکرات ها منتقد ترامپ نیستند، بلکه صدا هایی از درون حزب جمهوریخواه نیز به گوش می رسد که آن ها هم از ترامپ شدیدا انتقاد می نمایند. به عنوان مثال، سناتور های جمهوریخواه سرشناسی نظیر تد کروز، راند پال، مارک روبیو، و سوزان کالینز، به همراه افرادی نظیر نیکی هیلی و ریک پری، عمیقا از ترامپ و افراد نزدیک به وی نظیر مایک پمپئو انتقاد می نمایند و بر این باورند که آن ها بایستی منش و شیوه خود جهت اداره آمریکا و راهبری موقعیت دنیای آن را تغییر دهند. تمامی این مسائل این سوال را مطرح نموده اند که چرا علی رغم تمامی بی کفایتی های ترامپ و تیم کاری وی، هنوز عده ای از سفیدپوستان و جمهوریخواهان، قویا از وی حمایت می نمایند و سعی دارند تا او را بار دیگر به کرسی ریاست جمهوری آمریکا برسانند؟

رهبری ماکیاولیستی ترامپ

در کمتر از چهار سال، ترامپ توانسته کل حزب جمهوریخواه را به نوعی تسخیر کند. وی در این راستا، عملا با نگاهی قلدرمابانه، رهبران سنتی حزب جمهوریخواه را کنار زده و شاخه لیبرال آن را نیز به ورطه نابودی کشانده است. ترامپ علی رغم اینکه از لحاظ سیاسی کاملا یک تازه کار محسوب می گردد و هیچ دنیا بینی منسجمی نیز ندارد، با این حال، با استفاده از ابزار های مختلفی نظیر زور، رشوه و دیگر شیوه های غیراخلاقی، دستورکار و سیاست های اصلی حزب جمهوریخواه را طراحی و راهبردی نموده و می نماید.

وی در جریان نشست اخیر حزب جمهوریخواه که برای معرفی اش به عنوان نامزد اصلی حزب مذکور جهت رقابت در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا تشکیل شده بود، عملا نشست را به یک جلسه تبلیغاتی با حضور اعضای خانواده خود تبدیل کرد. این دقیقا در نقطه مقابل دموکراسی و ارزش های آمریکایی است. اگر ترامپ بار دیگر رئیس جمهور آمریکا گردد، بر شدت کِبر و غرورش افزوده خواهد شد و بیش از پیش به سرکوب فرایند دموکراسی چه در فضای سیاسی و چه در فضای اجتماعی آمریکا خواهد پرداخت.

آنچه سنت جمهوریخواهان و لیبرال های آمریکایی هموار حکم نموده است این بوده که نباید برای دستیابی به هدف، از ابزار های غیراخلاقی استفاده کرد. در واقع، ابزار ها نیز از اهمیت برخوردارند و باید ملاحظات اخلاقی را رعایت نموده باشند. با این حال، به نظر می رسد این سنت در دوره ترامپ، شدیدا ویران شده است.

احساس خطر آمریکایی ها از ترامپ و سیاست های وی

بر اساس آنچه در نظرسنجی های اخیر در آمریکا و پیشتازی جو بایدن در مقایسه با دونالد ترامپ ارائه شده، این احتمال وجود دارد که خیل بزرگی از مردم آمریکا از خطر و تهدید ترامپ و سیاست های وی برای کشورشان مطلع شده اند و سعی دارند به نوعی، رهبری سیاسی آمریکا را تغییر دهند.

با این حال، رهبران پوپولیستی نظیر ترامپ به خوبی می دانند که چگونه از شرایط آشفته، نهایت استفاده را ببرند و بتوانند خود را در قدرت نگه دارند. اگر ترامپ بخواهد به حیله های پوپولیستی و اقتدارگرایانه خود در ادامه کوشش هایش جهت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور آمریکا متوسل گردد، هیچ اعتبار و آبرویی برای آمریکا و ارزش های آن مخصوصا در عرصه بین المللی باقی نخواهد ماند. این خسارت به قدری بزرگ است که شاید حتی قابل جبران هم نباشد.

یک نگرانی عمده دیگری که وجود دارد این است که اگر ترامپ بار دیگر رئیس جمهور آمریکا گردد، این احتمال وجود دارد که با سِیلی از رهبران پوپولیست و عوام فریب در دنیا رو به رو شویم که همگی آن ها سعی نمایند تا به سبک ترامپ، قدرت را در دست گرفته و دموکراسی و ارزش های دموکراتیک را به واسطه حضور خود در قدرت محدود نموده و به سخره بگیرند.

*نویسنده: مروان بشاره، وی نویسنده و تحلیلگر خبرگزاری الجزیره است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: فرارو
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4340

به "ترامپ، رئیس جمهورِ نچسب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ، رئیس جمهورِ نچسب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید