ثبت تنها منظر تاریخی ایران راهی است برای شناساندنش به جهانیان

به گزارش مجله بای بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ثبت تنها منظر تاریخی ایران راهی است برای شناساندنش به جهانیان.

ثبت تنها منظر تاریخی ایران راهی است برای شناساندنش به جهانیان

ثبت جهانی تنها منظر تاریخی ایران؛ از رویا تا واقعیت

منظور از مفهوم تازه متولد شده منظر تاریخی ترکیب سایت باستانی تپه هگمتانه، بافت تاریخی شهر و بازار همدان است که ظرفیت فوق العاده ای بشمار می رود و ثبت آن گام بزرگی است در شناساندن این مجموعه بی نظیر به جهانیان.

اگرچه در سفرهای اخیر مسئولان کشوری به همدان برای پیگیری این پفراینده خبری از رسانه ها نبود، اما شنیده ها حاکی از آن است این پفراینده اهمیت خاصی برای وزارت میراث فرهنگی دارد و مسئولان استانی نیز در این جهت با آنها همگام شده اند.

تیر امسال بود که معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرامون اینکه ثبت تنها منظر تاریخی ایران راهی است برای شناساندنش به جهانیان گفت: اگر مسئولان استان همدان همراهی نمایند، می توانیم ثبت جهانی هگمتانه را در ابعاد وسیع تری انجام دهیم، یعنی می توانیم برنامه ریزی ها برای ثبت جهانی محوطه هگمتانه را به ثبت جهانی منظر فرهنگی همدان بسط دهیم.

محمدحسن طالبیان با بیان اینکه این طرح را همزمان با برگزاری کارگاه راه ابریشم در همدان و بعد از بازدید از جهت میدان امام خمینی(ره) به هگمتانه با بعضی از مسئولان شهری در میان گذاشته ایم، اضافه نمود: در زمان بازدید فکر کردم می توان یک فرایند بسیار جالب توجه و منحصربفرد را نشان داد، فرایندی که حتی می تواند در پفراینده های ثبت جهانی کشور روایت جدیدی از شهرهای تاریخی را نشان دهد، در صورتیکه اطلاعات بیشتری از این موقعیت بدست آوریم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه معتقدم این بهترین کار برای هگمتانه و شهر همدان و ثبت جهانی آنهاست، مطرح نمود: هنوز قضاوت برای جهانی شدن هگمتانه یا منظر تاریخی شهری همدان زود است.

وی این پفراینده را زمانی جالب تر و گسترده تر دانست که بتوان مجموعه ای از دوره های مختلف را در شهر همدان کنار یکدیگر قرار و آنالیز هایش را انجام داد و اضافه نمود: معتقدم می توان این اقدام را به این شرط که اطلاعات بیشتری به جز آنچه در میدان امام خمینی(ره) پیدا شده، داشته باشیم، می توانیم انجام دهیم. از سوی دیگر در گام بعدی باید همه مسئولان مانند ثبت جهانی یزد با یکدیگر همسو باشند.

طالبیان با تأکید بر اینکه استاندارد باید به گونه ای باشد که آن را در بحث مدیریت و حفاظت بپذیرند، افزود: این را که نهایت به کدام پفراینده -ثبت جهانی هگمتانه یا منظر تاریخی شهری همدان- بینجامد، زمانی می توان قضاوت کرد که این پفراینده را به صورت کامل کار نموده باشیم.

به گفته وی، در طول سالهای گذشته با تهیه پفراینده موقت هگمتانه در فهرست موقت یونسکو ثبت شد، اما چون این طرح متعلق به یک موقعیت شهری است، مسئله ای ایجاد نمی نماید و می توان در پفراینده نهایی موقعیت را به صورتی جامع تر و گسترده تر ارائه داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: پفراینده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان تا انتها سال تکمیل و سال آینده به یونسکو ارسال می گردد.

علی مالمیر با اشاره به اینکه در این پفراینده ثبت جهانی هگمتانه به تنهایی مدنظر نیست، اظهار کرد: منظر تاریخی هگمتانه تا همدان شامل تپه باستانی هگمتانه، بازار تاریخی همدان، میدان آرامگاه بوعلی سینا، بخشی از بافت واجد ارزش به ویژه در رینگ اول شهر و آثار متعددی که در این محدوده قرار گرفته است را شامل می گردد.

وی با بیان اینکه کارهای مطالعاتی پفراینده ثبت جهانی هگمتانه در حال اجرا است و مقرر شده با شتاب بیشتری تکمیل و تا نیمه اول سال آینده برای آنالیز به یونسکو ارسال گردد، توضیح داد: برای ثبت جهانی قبل و بعد از تکمیل پفراینده و همچنین ثبت باید اقداماتی انجام و برای تکمیل پفراینده عواملی درنظر گرفته گردد که این موارد در استانداری پیگیری می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه تکمیل پفراینده پیچیده و زمان بر است، مطرح نمود: با توجه به آثار متعددی که در دل پفراینده وجود دارند، در صورت احتیاج باید اقداماتی در حوزه بازسازی و احیای آنها داشته باشیم.

دانشیار رشته طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا بیان نمود: با توجه به تخریب های فراوانی که در محوطه مورد بحث رخ داده باید توجه خاصی به معیارهایی که یونسکو و سازمان های بین المللی برای ثبت جهانی بر آن تأکید دارند، بگردد.

دکتر حسن سجادزاده ادامه داد: به نظر می رسد اگر این تحقیقات شتاب زده، بدون مطالعات دقیق و کارشناسی شده و تشخیص تیم های تخصصی انجام گردد، امیدی نیست که به انتها برسد چراکه معیارها و ضوابط سازمان های بین المللی سختگیرانه است.

وی این ضوابط را مربوط به بحث هویت های کالبدی و تاریخی در جهتها و بافت های تاریخی دانست و افزود: با توجه به توسعه های جدیدی که در محدوده مورد بحث رخ داده که شامل تخریب بافت اطراف جهت و محلات قدیمی و بناهای شاخص گذشته است، باید ادله قوی پشت پفراینده ثبت جهانی باشد تا سازمان های بین المللی را قانع کند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: ظاهراً متولیان امر در حال جمع آوری اطلاعاتی هستند که در وزارت میراث فرهنگی هم روی آن کار گردد و سپس به یونسکو برود، اما به هر صورت که به قضیه نگاه کنیم در این مدت زمان بعید است این اتفاق عملی گردد.

وی معتقد است: اگر قرار بود این پفراینده روی مدار واقعی خود قرار بگیرد باید تیم قوی دانشگاهی متشکل از اساتید مختلف رشته های باستان شناسی، شهرسازی، تاریخ، معماری روی آن کار می کردند و طی فرصتی 6 ماهه آن را مطالعه می کردند تا به نتیجه دلخواه می رسیدند.

سجادزاده ادامه داد: متولیان امر معتقدند در سازمان های بین المللی تنها بحث گذشته نیست و زندگی معاصر هم مورد توجه است، اگرچه این قضیه درست است اما مثلا در تپه باستانی هگمتانه در گذشته زندگی جریان داشته اما امروزه همه تخریب شده و به ندرت می توان جهتها را در فضایی که در دوره پهلوی اول و دوم تخریب شده است، پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تخریب فراوانی طی چند سال اخیر در این جهت رخ داده، گفت: اینکه بخواهیم امیدوار باشیم ظرف دو ماه پفراینده کامل گردد بعید است، مگر اینکه مسئولان جهتهایی را برای به نتیجه رساندن پفراینده در ارتباطات بین المللی پیدا نمایند، اما در کل بعید به نظر می رسد همچنین اندازه، قدرت و سرعت تخریب به قدری است که قضیه را با دشواری زیاد روبرو نموده است.

سجادزاده یادآور شد: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران این صندلی را دارد که آثار و به ویژه تپه هگمتانه ثبت جهانی گردد و این ثبت می تواند مشمول بافت تاریخی هم باشد، اما در کل باید طرح راهبرد کلی برای بافت تاریخی همدان تهیه کنیم و تا زمانیکه این طرح تهیه نگردد هر مدیر یا مسئولی سلیقه ای عمل می نماید و این سلیقه گرایی که گریبانگیر بافت تاریخی شده شیرازه کار را از هم می پاشد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: همگردی
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5700

به "ثبت تنها منظر تاریخی ایران راهی است برای شناساندنش به جهانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت تنها منظر تاریخی ایران راهی است برای شناساندنش به جهانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید