حاشیه های پُر رنگ تر از متن جشنواره فجر؛ راویانی که زنده نیستند!

به گزارش مجله بای بلاگ، مهر/ جشنواره سی وهشتم فیلم فجر در حالی از امروز کلید می خورد که احتمالاً تصمیم به ضبطی شدن ویژه برنامه های سینمایی سیما، انعکاس حال و هوای این رویداد در رسانه ملی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.مهر سیمرغ عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه ای است که به مرور متن و حاشیه سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر می پردازد. هر روز می توانید با مهر سیمرغ 38 در جریان آخرین تحولات بزرگ ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرید.

حاشیه های پُر رنگ تر از متن جشنواره فجر؛ راویانی که زنده نیستند!

طی یک سال گذشته و در قالب مهر سیمرغ 37 روایت گر متن و حاشیه سی وهفتمین دوره جشنواره های ملی و دنیای فیلم فجر بودیم.

امروز شنبه 12 بهمن ماه و هم زمان با اولین روز اکران فیلم های سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر، با اولین شماره از مهر سیمرغ 38 همراه شوید.

چهره روز؛ هوتن صبور

هرچند، تجربه های پراکنده ای در عرصه بازیگری سینما و تلویزیون داشت اما خاستگاه اصلی اش تئاتر بود و بعد از درخشش در مجموعه تلویزیونی لیسانسه ها به شهرت رسید و با اولین نقش آفرینی جدی اش در سینما، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگری مرد را برای شبی که ماه کامل شد به نام خود ثبت کند.

هوتن صبور پس از توفیق در جشنواره سی وهفتم فیلم فجر زیر ذره بین سینمادوستان نهاده شد تا تعیین گردد گام بعدی را چگونه برخواهد داشت؛ بازگشت او به قاب تلویزیون با سریال فوق لیسانسه ها علاقمندانش در سیما را به تحسین واداشت. به خصوص که فرایند معمول میان بازیگران برخاسته از تلویزیون این بوده که پس از کسب توفیق در سینما، خیلی زود به سیما پشت می نمایند و راستا کاری خود را تغییر می دهند.

هوتن صبور در سینما هم برخلاف روال مرسوم شکارچیان سیمرغ، سراغ پرکاری نرفت و در طول یکسال گذشته، تنها در فیلم سینمایی عامه پسند به کارگردانی سهیل بیرقی ظاهر شد؛ فیلمی که مانند دو فیلم قبلی بیرقی فضایی زنانه دارد و باید دید چه ویژگی شاخصی در داستان و شخصیت پردازی موجب قبول نقش آفرینی در آن از سوی صبور شده است.

هوتن صبور همزمان اما خاستگاه اصلی خود یعنی صحنه تئاتر را هم فراموش نکرد؛ در طول سال گذشته در دو نمایش اوسلو به کارگردانی یوسف باپیری و صددرصد مرتضی اسماعیل کاشی ایفای نقش کرد و این روزها هم در کنار نوید محمدزاده در حال تمرین برای اجرای قهوه قجری به کارگردانی آتیلا پسیانی تا خاتمه سال است.

حاشیه روز؛ چالش صنف و جشنواره بر سر پروانه ساخت!

از همان روز انتشار فهرست فیلم های بخش نگاه نو، قرار دریافت نام سه فیلمساز در این فهرست بهانه ای شد تا باردیگر بازار مباحثه برسر تفکیک مجوز ساخت ویدئویی و سینمایی، در محافل سینمایی داغ گردد. از سویی بعضی رسانه ها با فهرست کردن فیلم های قبلی سالم صلواتی، محمدرضا لطفی و به خصوص عباس امینی به هیأت انتخاب جشنواره خرده دریافتد که چگونه تازه ترین ساخته این فیلمسازان را می توان فیلم اول قلمداد کرد و در مقابل مسئولان جشنواره به استناد آئین نامه تأکید داشتند، پروانه ساخت فیلم های قبلی ویدئویی بوده و این آثار اولین فیلم سینمایی آن ها محسوب می گردد.

با تمام این حرف و حدیث ها سه فیلم کشتارگاه عباس امینی، تعارض (ریست) محمدرضا لطفی و پدران سالم صلواتی در ترکیب فیلم های بخش نگاه نو ماندند و بعضی شنیده های غیررسمی هم حکایت از تأثیر این جنجال ها بر راه نیافتن این سه فیلم به بخش سودای سیمرغ داشت.

در واکنش به این حواشی بود که ابراهیم داروغه زاده در نشست خبری شرح داد: بحث مجوز فیلم های اول هنوز در خانه سینما و سازمان سینمایی و حتی کانون کارگردانان حل نشده است و به همین دلیل نیز هنوز تکلیف معلوم نیست و ما هم نمی دانیم باید فیلم کارگردانانی که اثرشان پروانه ویدئویی دارد را انتخاب کنیم یا نه. از همین رو باید این مشکل از سوی این نهادها رفع گردد.

اشاره دبیر جشنواره به کانون کارگردانان اما بی پاسخ نماند و عصر دیروز، این نهاد صنفی با صدور اطلاعیه ای تند و تیز اظهار داشت: تمامی جشنواره های معتبر دنیا فیلم ها را بر اساس کیفیت و موضوع فارغ از سانسور انتخاب می نمایند و تفکیکی بین سینمایی و ویدئویی ندارند که باید درسی برای جشنواره فیلم فجر باشد، ولی در مورد استدلال جهت دار ایشان باید گفت مگر تشکل های تهیه نمایندگی طبق اساسنامه خود می توانند تهیه نماینده ای را که فقط فیلم ویدئویی ساخته عضو نمایند؟! و همینطور دیگر صنوف سینمایی!

بخش عجیب تر این واکنش صنفی جایی است که تأکید شده است: ما همیشه به فیلمسازان جوان گفته ایم که پروانه ویدیوئی علیرغم این که مجوزی ساده تر برای ساخت فیلم بلند است ولی می تواند دامی برای فیلم سازان جوان باشد تا هیچگاه نتوانند توقع اکران عمومی و حضور در جشنواره فجر و عضویت در صنوف سینمایی را داشته باشند.

به تعبیری کانون کارگردانان در کنار انتقاد از دبیر جشنواره فجر، تلویحاً بر این ایراد آئین نامه خود نیز مهر تأیید زده است که به واسطه دریافت پروانه ویدئویی، کارگردانان جوان نباید توقع عضویت در صنف را داشته باشند!

به نظر می رسد اصلاح و بازنگری هم زمان در آئین نامه اصناف و جشنواره فجر، در این مورد لازم است؛ به خصوص که دیگر مرز میان فیلمسازی ویدئویی و سینمایی در شرایط سخت افزاری امروز سینما، از اساس فاقد اعتبار است و چه بهتر که با تصحیح قوانین، زمینه را برای حضور بی دردسر فیلمسازان در دوره های بعدی جشنواره فجر هموارتر کنیم.

نکته روز؛ راویان غیرزنده جشنواره سی وهشتم

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: همگردی
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 635

به "حاشیه های پُر رنگ تر از متن جشنواره فجر؛ راویانی که زنده نیستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه های پُر رنگ تر از متن جشنواره فجر؛ راویانی که زنده نیستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید