خبرنگاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مورد مفقودی نمونه های کرونا بیانیه داد

به گزارش مجله بای بلاگ، اهواز - خبرنگاران - دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد طرح موضوع گم شدن 11 هزار نمونه بیماران مشکوک به کرونا درخوزستان توسط خبرنگار صدا وسیما در بخش گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب بیانیه صادر کرد.

خبرنگاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مورد مفقودی نمونه های کرونا بیانیه داد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این بیانیه که روز دوشنبه صادر شد آمده است: ادعای مطرح شده در این برنامه کاملا کذب و به دور از واقعیت مطرح شده است.

در ادامه تصریح شد درخصوص نمونه های سرپایی اخذ شده در آزمایشگاه های ویروس کرونا قابل ذکراست که تا به حال 50 هزار و 342 عدد نمونه پذیرش شده که از این تعداد 43 هزار و 377 عدد آن پاسخ داده شده است.

این بیانیه می افزاید: از تعداد 6 هزار و 965 نمونه به جامانده نیز تعداد سه هزار و 500 نمونه امروز 26 خرداد پاسخ داده می گردد و مابقی نمونه ها به تعداد سه هزار و 465 نمونه به دلیل بعضی اشکالات در نمونه ها مانند رعایت نکردن زنجیره سرما در انتقال و یا تکنیک غلط در نمونه گیری قابل آزمایش و آنالیز نبوده اند که از این افراد مجددا نمونه گیری شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این تعداد تنها 6 درصد کل نمونه ها است درحالیکه تا 10 درصد به عنوان نمونه های مخدوش در همه آزمایشگاه ها یک استاندارد بوده و غیرقابل اجتناب است و شگفت آور آنکه این مساله بدیهی چگونه بزرگنمایی و تحریف و به سرعت در رسانه های مختلف و با عنوان کاملا کذب مفقود شدن نمونه ها پخش شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه شرح داده شد: که گزارش کامل شرایط آمار و اطلاعات مربوط به بیماران کرونا، به صورت روزانه در اختیار دستگاه های امنیتی و نظارتی استان قرار داده می گردد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به صورت آنلاین این موارد را مورد آنالیز قرار می دهد.

در ادامه این بیانیه اضافه شده است استان خوزستان در موضوع نمونه گیری از موارد مشکوک به کرونا در رتبه دوم کشور قرار گرفته است و کوشش کادر بهداشت و درمان استان به ویژه پرسنل پرکوشش آزمایشگاهی برای بیماریابی سریع به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا با تمام توان ادامه خواهد داشت و متاثر از اقدامات ناجوانمردانه و غیرواقع قرار نخواهد گرفت.

در بخش دیگری از بیانه آمده است: نکته مهمی که باید توجه کرد این است که مجری برنامه مذکور به عنوان سند اظهارات نادرست خود، به جلسه مورخ 14 خرداد در دانشگاه علوم پزشکی اهواز اشاره نموده در حالیکه درنشست مورد اشاره به هیچ عنوان مباحث مربوط به آزمایشگاه ها مطرح نشده بلکه موضوع اصلی، رسیدگی به شرایط محل های نمونه گیری بوده است.

این دانشگاه شرح داد به نظر می رسد مطرح کردن چنین ادعاهای کذبی در یک برنامه زنده آن هم به وسیله رسانه ملی که باید محل انتشار اطلاعات موثق باشد، تنها باعث تشویش اذهان عمومی، ایجاد نگرانی میان مردم و انداختن آب در آسیاب دشمنان قسم خورده نظام و تهیه خوراک برای رسانه های معاند و در ادامه سناریوهای چند روز گذشته در جهت تخریب روحیه مسوولین و مدافعان سلامت مردم است که در ماه های گذشته مخلصانه در حال جانفشانی و مراقبت از بیماران هستند.

در سرانجام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید نمود حق خود را برای پیگیری قضایی موارد اتهامی مطرح شده در این برنامه که با هدف تشویش اذهان عمومی و به صورت غیرواقعی مطرح شده است، محفوظ می داند.

مسوول آزمایشگاههای کرونا در خوزستان نیز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ادعای گم شدن 11هزار نمونه کرونا در استان صحت ندارد و قویا این مساله را تکذیب می کنم.

دکترامیردانیایی اضافه نمود: از ابتدای راه اندازی مجموعه آزمایشگاههای 2 و سه تشخیص کرونا که در بیمارستان شفای اهواز راه اندازی شد از 24 فروردین نمونه گیری شروع شد واز بیماران سرپایی در مراکز غربالگری 50 هزار و 342 نمونه دریافت کردیم.

وی اضافه نمود: از این تعداد تا امروزبه 43 هزار و 377 نمونه پاسخ دهی قطعی شد و از مابقی یعنی 6 هزار و 965 نمونه، یک هزار و 100 مورد نمونه های بازیابی شده است که به علت مسائل در کدگذاری شدن نمونه ها، اشکالات برطرف و کدها اصلاح شده و امروز دردستور کار آزمایشگاه است.

دانیایی ادامه داد: یک هزار و 100 نمونه ظرفیت کاری معمول ما در روز جاری است و یک هزار و 300 مورد مجموعه نمونه هایی است که در آزمایشگاه شماره چهاردر دستور کار است و تا فردا پاسخ دهی می گردد.

مسوول آزمایشگاههای کرونا در خوزستان گفت: سه هزار و 400 نمونه باقی مانده که 6.9 درصد کل نمونه های دریافتی است و این میزان نمونه پاسخ داده نشده نرم خوبی در نرم های آزمایشگاهی است چون در بهترین آزمایشگاههای جهان تا 10 درصد پاسخ ندادن کاملا قابل قبول است.

وی در مورد دلایل تاخیر در پاسخ دهی به این نمونه ها اضافه نمود: از آنجایی که از زمان نمونه گیری کارشروع می گردد به هر دلیلی ممکن است حجم نمونه کافی نباشد و یا نمونه در زنجیره سرمای چهار درجه به آزمایشگاه منتقل نگردد و در نتیجه خراب گردد و یا ممکن است نمونه در حال انتقال بریزد.

دانیایی ادامه داد: همچنین ممکن است مشخصات روی نمونه با مشخصات در فرم منطبق نباشد که باعث از دست رفتن نمونه و تکرار می گردد و یا اینکه ممکن است کدهای اشتباه ثبت شده باشد که باعث می گردد تعداد نمونه های ثبت شده در آمار بیش از حد نمونه های واقعی باشد.

مسوول آزمایشگاههای کرونا در خوزستان اضافه نمود: بنابراین در عدد 11 هزار نمونه مفقودی در 29 هزارمورد 2 اشتباه فاحش وجود دارد چون 50 هزار و 342 مورد نمونه گیری شده است و 11 هزار نمونه مفقود شده را تکذیب می کنیم.

وی گفت: در 26 روزاول کاری که وقتی فقط آزمایشگاه شماره 2 فعال بود، 315 نمونه به ازای هر روز جواب داده شد و در 23 روز دوم با راه اندازی آزمایشگاه شماره سه این آمار به 935 پاسخ نمونه در روز و در 13 روز آخر با راه اندازی آزمایشگاه شماره چهار ظرفیت روزانه پاسخ دهی به یک و 133 نمونه رسید.

هم اکنون در اهواز پنج آزمایشگاه تشخیص کرونا و در آبادان و دزفول هر کدام یک آزمایشگاه فعال است و آزمایشگاه های بهبهان و شوشتر نیز در حال راه اندازی است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2704

به "خبرنگاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مورد مفقودی نمونه های کرونا بیانیه داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مورد مفقودی نمونه های کرونا بیانیه داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید