راگ فون 5، پرو و آلتیمیت با نمایشگر 144 هرتز و اسنپدراگون 888 رونمایی شد

به گزارش مجله بای بلاگ، بالاخره بعد از مدت ها انتظار، ایسوس از گوشی گیمینگ راگ فون 5 رونمایی کرد. جدیدترین و قدرتمندترین مدل از سری گوشی های گیمینگ ایسوس که از قابلیت ها و امکانات متنوع و بسیار جذابی بهره می برد.

راگ فون 5، پرو و آلتیمیت با نمایشگر 144 هرتز و اسنپدراگون 888 رونمایی شد

ایسوس راگ فون 5 در حال حاضر قدرتمندترین و بهترین گوشی گیمینگی است که تا به امروز معرفی شده. شرکت تایوانی این محصول را در سه مدل استاندارد، پرو و التیمیت (Ultimate) رونمایی کرده که هر یک از آن ها از قابلیت های خاص خود بهره برده و گیمرهایی با بودجه های مختلف را هدف قرار داده اند. از قابلیت های بسیار خوبی که ایسوس در رویداد معرفی این محصولات بسیار روی آن ها مانور داده می توان به قدرت پردازشی و گرافیکی بالا، دوام باتری شگفت انگیز و نمایشگری با سرعت پاسخ دهی بی نظیر اشاره کرد که در ادامه به طور کامل به همه این موارد خواهیم پرداخت.

اولین تعیینه ای که در هر سه مدل از گوشی های سری راگ فون 5 توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کند، قابلیت نورپردازی RGB بسیار زیبا و چشم نواز روی پنل پشتی است که در گوشی های معمولی شاهد چنین چیزی نیستیم. البته از آن جایی که امسال سه مدل استاندارد، پرو و Ultimate از راگ فون 5 معرفی شده اند، الگوی نورپردازی نیز تا حدودی بین آن ها متفاوت است.

RGB در راگ فون 5 اکنون از دو رنگ با جلوه گرادیانی و 8 الگوی نوری متفاوت پشتیبانی می کند که به نسبت نسل گذشته زیباتر و چشم نوازتر شده. اما این تمام ماجرا نیست. چرا که دو مدل پرو و Ultimate از صرفا نورپردازی RGB فراتر رفته و از قابلیت جذاب تری بهره می برند. در این دو مدل به جای استفاده از لوگوی درخشان و معروف ایسوس یعنی ROG، از نمایشگر لمسی کوچکی با پنل PMOLED استفاده شده که ایسوس آن را ROG Vision می نامد. همانطور که در خبرهای گذشته هم اشاره شد، کار این نمایشگر، نشان دادن تماس های دریافتی، منوی بارگذاری یک بازی، شارژ شدن گوشی، ورود به حالت X و مواردی دیگر است.

اما تفاوت بین سه گوشی به همین مورد خلاصه نمی شود. گوشی ایسوس راگ فون 5 که مدل استاندارد این سری به حساب می آید در سه مدل B ،A و C (آنطور که ایسوس آن ها را نام گذاری کرده) راهی بازار می شوند که تفاوت اصلی بین آن ها، میزان حافظه رم آن هاست.

مدل A از راگ فون 5، 12/16 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد. به مدل B، یک ترکیب حافظه 8/128 گیگابایت نیز اضافه می شود و مدل C هم در دو مدل با ترکیب حافظه 8/128 و 12/256 گیگابایت در دسترس قرار می گیرد. بنابراین تنوع محصولات صرفا در مدل استاندارد هم بسیار بالاست و دست کاربر برای انتخاب گوشی مورد نظر کاملا باز است. تمام مدل های این سری از حافظه داخلی با فناوری UFS 3.1 بهره می برند به جز مدل C و نسخه 128 گیگابایتی از مدل B.

مدل بعدی، ایسوس راگ فون 5 پرو است که تنها در یک مدل با حافظه 16 گیگابایتی با فناوری LPDDR5 در دسترس قرار می گیرد. در کنار این 16 گیگابایت رم پرسرعت هم 512 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته شده تا کاربر کمبودی در این زمینه حس نکند. در نهایت اما می رسیم به مدل Ultimate که از بیشترین میزان رم در تاریخ گوشی های هوشمند بهره می برد؛ یعنی 18 گیگابایت اما حافظه داخلی آن با حافظه ی داخلی مدل پرو برابر است و خبری از مدل 1 ترابایتی نخواهد بود. همچنین پشتیبانی از کارت حافظه جانبی هم در این محصولات وجود ندارد که آنقدرها نباید نکته مهمی باشد.

به صورت خلاصه، ترکیب حافظه این گوشی ها به شرح زیر است:

  • راگ فون 5 مدل A: بهره مندی از 12/16 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی
  • راگ فون 5 مدل B: بهره مندی از 8/12/16 گیگابایت حافظه رم و 128/256 گیگابایت حافظه داخلی
  • راگ فون 5 مدل C: بهره مندی از 8/12 گیگابایت حافظه رم و 128/256 گیگابایت حافظه داخلی
  • راگ فون 5 پرو: بهره مندی از 16 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی
  • راگ فون 5 Ultimate: بهره مندی از 18 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی

اما ایسوس برای هر سه مدل از این گوشی ها از پردازنده اسنپدراگون 888 استفاده کرده که پردازنده بسیار قدرتمندی در امور پردازشی و گرافیکی است. به همین خاطر کاربران با خرید هر مدل از بابت قدرت پردازشی خیالشان آسوده خواهد بود. البته جای تعجبی هم ندارد چرا که ایسوس تصمیم گرفته محصولات این شرکت در سال 2021، کاملا بازار گوشی های گیمینگ را تحت سلطه خود در بیاورند که البته این موضوع صرفا با پردازنده محقق نمی شود.

ایسوس برای این گوشی ها از یک باتری پرظرفیت 6000 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که به دو سلول تقسیم می شود. این ترفند باعث شده ایسوس بتواند برد اصلی گوشی را بیشتر به مرکز آن نزدیک کند که این کار دو نتیجه خوب در پی دارد. اول اینکه خنک کننده AeroActive Cooler 5 در نزدیک ترین فاصله با چیپ ست اصلی قرار بگیرد و فرایند خنک سازی به موثرترین شکل ممکن انجام شود و دوم اینکه گرمای تولید شده حین انجام بازی انگشت دست کاربر را آزار ندهد.

از طرفی تقسیم بندی باتری به دو سلول، امکان شارژ سریع آن ها با سرعت 65 وات را هم فراهم کرد که مانند گذشته، کاربر می تواند از طریق یک کابل USB-C، گوشی را شارژ کند. البته فرایند شارژ گوشی هم می تواند از طریق پورت USB-C در زیر گوشی و هم در بغل گوشی صورت بگیرد که باعث می شود بازی کردن حین شارژ گوشی راحت تر باشد. همچنین از این پورت می توان برای اتصال گوشی به نمایشگری بزرگ تر از طریق کابل HDMI، اتصال هدفون و البته خنک کننده AeroActive Cooler 5 استفاده کرد.

نمایشگری که ایسوس برای راگ فون 5 در نظر گرفته را باید یک شاهکار به نسبت گوشی های کنونی شرکت بدانیم. شرکت تایوانی در ساخت این نمایشگر از سامسونگ کمک گرفته و در نتیجه شاهد نمایشگری 6.78 اینچی از نوع AMOLED هستیم که به نسبت نمایشگر 6.59 اینچی راگ فون 3 کمی بزرگ تر بوده و از قابلیت هایی نظیر +HDR10 با پوشش 111 درصدی فضای رنگی DCI-P3 و پوشش 151 درصدی sRGB پشتیبانی می کند. علی رغم اینکه نمایشگر این گوشی بزرگ تر شده، ایسوس اما توانست از اندازه حواشی آن تا 25 درصد بکاهد. در نتیجه راگ فون 5 فقط اندکی بزرگ تر اما باریک تر از راگ فون 3 است. از لحاظ وزن هم هر دو مشابه هستند (238 گرم).

وضوح تصویر این نمایشگر +FHD پلاس است اما از رفرش ریت 144 هرتز بهره می برد که زمان پاسخ دهی آن به 1 میلی ثانیه می رسد. نرخ الگوبرداری لمس هم از 270 هرتز در راگ فون 3 به 300 هرتز افزایش پیدا کرده که باید آن را یکی از سریع ترین ها در بین گوشی های هوشمند دانست. به ادعای ایسوس، زمان تاخیر دریافت لمس این نمایشگر 24.3 میلی متر است که از این لحاظ گوشی هایی نظیر گلکسی S21 اولترا و شیائومی می 11 را از پیش رو بر می دارد.

متاسفانه یک نقطه ضعف بزرگ که در این نمایشگر دیده می شود، عدم پشتیبانی آن از رفرش ریت متغیر است. کاربر صرفا می تواند رفرش ریت را روی یکی از اعداد 60، 120 و 144 هرتز تنظیم کند یا آن را روی حالت اتوماتیک قرار دهد تا گوشی با توجه به محتوا، رفرش ریت را بین این سه میزان قرار دهد. این در حالی است که نمایشگر S21 اولترا برای کاهش مصرف انرژی می توانست به صورت اتوماتیک رفرش ریت را بین 10 تا 120 هرتز تغییر دهد و این قابلیت به خصوص برای یک گوشی گیمینگ بیشتر نیاز بود.

اما پوشش محافظی که ایسوس برای نمایشگر این گوشی در نظر گرفته، گوریلا گلس Victus است که تا به این لحظه با توجه به تست های اجرا شده، عملکرد بسیار خوبی هم از خود به نمایش گذاشته. اما قابلیت هیجان انگیزتر، بهره مندی این گوشی از پوششی است که حتی در صورت تعریق انگشتان دست هم از سر خوردن آن ها جلوگیری می کند.

در رابطه با قدرت خنک کنندگی این محصول هم حرف های زیادی وجود دارد. در بسته بندی مدل های پرو و Ultimate، خنک کننده AeroActive Cooler 5 وجود دارد که طبق تست های خود ایسوس توانست دمای سطح گوشی و دمای چیپست را به ترتیب تا 15 و 10 درجه کاهش دهد که بسیار خوب است. روی این خنک کننده اما دو کلید فیزیکی، جک 3.5 میلی متری صدا و پایه ای جهت نگه داشتن گوشی روی زمین نیز تعبیه شده. البته بدون این خنک کننده هم کاربر به تریگرهای AirTrigger 5 دسترسی خواهد داشت که نه فقط در بازی بلکه در کارهای معمولی نیز می توانند در حالت افقی، به عنوان میان بر حین گشت و گذار در گوشی مورد استفاده قرار بگیرند.

در رابطه با دوربین این گوشی هم چیز خاصی برای گفتن وجود ندارد چرا که معمولا در گوشی های گیمینگ، تمرکز روی دوربین منعطف نمی شود. با این حال ایسوس برای این گوشی از سه دوربین استفاده کرده که شامل دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی (سنسور IMX686 سونی) با گشودگی دیافراگم f/1.8، یک دوربین 13 مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه دید 125 درجه (بدون فوکوس اتوماتیک) و یک سنسور 5 مگاپیکسلی مخصوص عکاسی ماکرو می شوند.

کاملا تعیین است که ایسوس آنقدر روی دوربین گوشی تمرکز نکرده اما از طرفی در بهبود توان صوتی گوشی کاملا عملکرد درخشانی داشت. در این گوشی از جک 3.5 میلی متری استفاده شده که از قطعه ES9280AC Pro شرکت ESS با فناوری DAC چهارگانه بهره می برد. همچنین وجود امپلی فایر کلاس G در سیستم صوتی گوشی، امپدانس هدفون را به صورت اتوماتیک تشخیص داده و به حالت صوتی متناسب با آن سوییچ می کند.

اما از لحاظ قدرت صوتی، گوشی به دو بلندگوی استریو در بخش جلویی مجهز شده که هر کدام از آن ها می توانند صدا را با 21 درصد شدت بیشتر به نسبت قبل پخش کنند. اگر تمایل به استفاده از بلندگو یا هدست های بلوتوثی دارید، لازم است بدانید سیستم صوتی گوشی از کدک های LDAC ،AAC و aptX نیز پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است طبق بررسی های وب سایت DXOMARK، تنها گوشی شیائومی می 10S است که توانسته این گوشی را از لحاظ قدرت صوتی از پیش رو بردارد.

گوشی های سری راگ فون 5 با اندروید 11 به عنوان سیستم عامل پیش فرض خود راهی بازار می شوند و کاربر می تواند بسته به سلیقه، از بین رابط کاربری ROG UI و Zen UI یکی را انتخاب کند (در خود تنظیمات گوشی). لازم به ذکر است راگ فون 5 Ultimate در نسخه محدودی تولید می شود و اواخر امسال برای خرید در دسترس قرار خواهد گرفت. اما وقتی تمام نسخه های آن به فروش برسد، ایسوس دیگر آن را تولید نخواهد کرد. دو مدل دیگر احتمالا در سه ماه دوم امسال در بازارهایی که راگ فون 3 در دسترس قرار داشت به فروش می رسند. قیمت این گوشی ها نیز به شرح زیر است:

  • راگ فون 5 (8/128 گیگابایت): 799 یورو (951 دلار)
  • راگ فون 5 (12/256 گیگابایت): 899 یورو (1070 دلار)
  • راگ فون 5 (16/256 گیگابایت): 999 یورو (1189 دلار)
  • رگ فون 5 پرو (16/512 گیگابایت): 1199 یورو (1427 دلار)
  • راگ فون 5 Ultimate (التیمیت - 18/512 گیگابایت): 1299 یورو (1546 دلار)

شما عزیزان می توانید تصاویر بیشتر مربوط به این گوشی را در زیر مشاهده کنید.

منبع: GSMArena

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6404

به "راگ فون 5، پرو و آلتیمیت با نمایشگر 144 هرتز و اسنپدراگون 888 رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راگ فون 5، پرو و آلتیمیت با نمایشگر 144 هرتز و اسنپدراگون 888 رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید