فیلم بی صدا حلزون تمثیلی از تنهایی انسان امروز

به گزارش مجله بای بلاگ، دزفولی زاده می توانست این فیلمنامه پر رمز و راز را با حضور بازیگران ناشناخته تبدیل به فیلمی متفاوت تر کند، اما انتخاب او و حضور بازیگران آشنا و شناخته شده در نقش هایی است که چه بسا دور از انتظار مخاطب باشد.

فیلم بی صدا حلزون تمثیلی از تنهایی انسان امروز

سحر عصر آزاد| بی صدا حلزون نخستین فیلم بلند سینمایی بهرنگ دزفولی زاده، عکاس جوان و خوش قریحه سینمای ایران است که تجربه ساخت فیلم کوتاه را در کارنامه دارد.

او در اولین گام با هوشمندی از معضل عمده فیلم اولی ها که پرداختن به مضامین اجتماعی در قالب های متفاوت است، به سلامت عبور کرده و با انتخاب سوژه ای بدیع که در عین حال همه شمولی تمثیلی دارد، تمرکز خود را بر نوآوری در فیلمنامه و کارگردانی در کنار هم قرار داده است.

بی صدا حلزون قصه پدر و مادر ناشنوایی است که در مواجهه با چالش شنوا شدن پسر کوچک شان دو واکنش متفاوت و همسو با نیاز دراماتیک خود دارند. پدری که نمی خواهد پسرش شنوا شود، چون تنها می ماند و مادری که می خواهد رویای زندگی عادی را به فرزندش هدیه کند.

فیلم از جایی آغاز می شود که پدر و مادر به واسطه همین چالش در آستانه جدایی و کشمکش های متداول طلاق هستند که به واسطه ناشنوا بودن آن ها و دلیل جدایی شان، نوعی کلیشه زدایی جذاب از این فرایند تکراری فیلم ها و سریال های ایرانی است.

در عین حالی که فیلمساز با انتخاب بستر هایی متفاوت برای اشتغال این پدر و مادر؛ نقبی ظریف به مسائل قشر ناشنوا در جامعه امروز هم می زند که موجز و به اندازه است بدون آنکه تبدیل به مرثیه سرایی فارغ از هسته محوری درام شود.

اهمیت فیلم در همین نوع نگاهی است که باعث می شود همان هسته محوری درام هم فقط مساله ای در محدوده ناشنوایان باقی نماند. فیلمساز با درونی کردن این چالش و کشمکش ها به نوعی به کنه انسانی هر یک از کاراکتر ها نقب می زند که در صدر آن ها پدر و مادر قرار دارند و مواجهه آن ها با این بحران را بسیار مشخص کننده به تصویر می کشد.

به گفته بهتر می توان فیلم را با موشکافی در ذات موقعیت، مواجهه بشر مدرن امروز با معضل قرن یعنی تنهایی دانست. ترسی که دو واکنش مختلف را از پدر و مادر ثبت می کند و در این میان ناشنوایی بستری متمایز برای بسط این مضمون و خوانش از موقعیت است.

دزفولی زاده می توانست این فیلمنامه پر رمز و راز را با حضور بازیگران ناشناخته تبدیل به فیلمی متفاوت تر کند، اما انتخاب او و حضور بازیگران آشنا و شناخته شده در نقش هایی است که چه بسا دور از انتظار مخاطب باشد.

اما بعد از تماشای فیلم می توان به ریسک او برای این انتخاب ها آفرین گفت؛ چراکه توانسته بستری برای نقش آفرینی متفاوت این بازیگران به خصوص هانیه توسلی در نقش مادری ناشنوا فراهم کند. زنی که به شکلی تکان دهنده و باورپذیر به آب و آتش می زند تا شرایط و پول لازم برای عمل پسرش را فراهم کند و در این راستا از پای نمی ایستد.

بی صدا حلزون یک فیلم اولی ساده و روان با قصه و فضایی تازه است که مهارت های کارگردانی دزفولی زاده را به گونه ای قابل قبول ثبت می کند تا از او و زاویه نگاه ظریفش در گام های بعدی انتظارات بیشتری داشته باشیم.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: فرادید
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 643

به "فیلم بی صدا حلزون تمثیلی از تنهایی انسان امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم بی صدا حلزون تمثیلی از تنهایی انسان امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید