قیمت خودرو های ایران خودرو و سایپا امروز 26 خرداد 99؛ خیز 10 میلیونی قیمت خودرو در بازار!

به گزارش وبلاگ عطر آلین، یک ماه پیش وزارت صنعت با برگزاری جلسات مختلف تصمیماتی را برای کنترل بازار خودرو اتخاذ کرد که مهمترین آن ها فروش خودرو در بازار حداکثر 10 درصد بالاتر از نرخ کارخانه بود. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروی صفر در بازار آزاد فقط 10 درصد بیشتر از قیمت کارخانه می تواند فروخته گردد.

قیمت خودرو های ایران خودرو و سایپا امروز 26 خرداد 99؛ خیز 10 میلیونی قیمت خودرو در بازار!

به گزارش فارس، این در حالی است که با گذشت یک ماه از این تصمیم، هنوز قیمت کارخانه ای خودرو ها (به جز محصولاتی که در فروش فوق العاده عرضه شدند) اعلام نشده است. در این شرایط بحث هایی مبنی بر منتفی شدن این مصوبه وزارت صنعت مطرح است به طوری که سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: هیچ مصوبه ای در این مورد به ما ابلاغ نشده و زمانی که این مسئله را از مسئولان مربوطه پیگیری کردیم به ما گفتند که اجرای این طرح مخالفینی دارد و فعلا اجرایی نمی گردد.

وی با بیان اینکه ما تابع قانون و مصوبات هستیم، اضافه کرد: اگر این مصوبه اجرایی می شد اثر مثبتی در بازار و کنترل قیمت ها داشت.

محمدرضا تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان در خصوص عدم اجرای مصوبه 10 درصدی فروش خودرو می گوید: پیشنهاد سازمان حمایت در خصوص قیمت خودرو این بود که 10 درصد بالاتر از قیمت مصوب خودرو به عنوان منشأ تعزیر در نظر گرفته گردد که این موضوع به کمیته های مربوطه ارسال شده و در دست آنالیز است.

وی با بیان اینکه، اما دیدگاه های متفاوتی در این باره وجود دارد، می گوید: بعضی معتقدند که قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد بنابراین قیمت های بازاری باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد، اما سازمان حمایت در این خصوص معتقد است که باید سقف قیمت در بازار مشخص گردد.

به گفته تابش، این موضوع پس از نهایی شدن در کمیته های مربوطه به ستاد تنظیم بازار ارسال و تصمیم نهایی در آنجا اتخاذ خواهد شد.

به نظر می رسد یکی از دلایل عدم اجرای مصوبه فروش خودرو 10 درصد بالاتر از نرخ کارخانه این است که عده ای از جمله خودروسازان مخالف اعلام قیمت جدید خودر ها بر مبنای نرخ های اعلامی شورای رقابت هستند و منتظرند تا با گذشت یکی، دو ماه، قیمت گذاری مجدد برای خودرو ها بر مبنای نرخ تورم جدید صورت گیرد، چرا که ممکن است قیمت هایی که در شرایط فعلی برای خودرو ها اعلام می گردد کمتر از قیمت هایی باشد که خودروسازان در سال گذشته در فروش خود اعمال نموده اند و این به معنی بدهکار شدن خودروسازان به خریداران سال قبل باشد.

خیز دوباره قیمت خودرو در بازار

در شرایطی که دستورالعمل و برنامه مشخصی برای مدیریت بازار خودرو وجود ندارد و کنترل بازار فقط به صدور فرمان و دستوراتی که اجرایی نمی شوند، محدود شده است شاهد خیز دوباره قیمت ها در بازار هستیم به طوری که قیمت پژو 206 تیپ 2 که هفته گذشته به 117 میلیون تومان رسیده بود، حالا 10 میلیون تومان افزایش یافته و در بازار به 127 میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو 206 تیپ 5 در بازار با رشد قیمت 9 میلیون تومانی، امروز با نرخ 159 میلیون تومان عرضه می گردد.

در عین حال، سمند ال ایکس افزایش قیمت 9 میلیون تومانی را طی روز های اخیر تجربه نموده و حالا در بازار با قیمت 123 میلیون تومان عرضه می گردد. قیمت پژو پارس نیز با افزایش 10 میلیون تومانی طی هفته گذشته، در حال حاضر با قیمت 137 میلیون تومان در بازار ارائه می گردد.

پژو 405 نیز رشد قیمت 6 میلیون تومانی را داشته و قیمتش در بازار به 115 میلیون تومان رسیده است.

در خصوص قیمت پراید نیز باید به رشد 3 میلیون تومانی طی روز های اخیر اشاره کنیم، در حال حاضر هر دستگاه سایپا 131 با قیمت 70 میلیون تومان در بازار عرضه می گردد. تیبا معمولی نیز با رشد قیمت 6 میلیون تومانی، حالا با قیمت 81 میلیون تومان به مشتریان عرضه می گردد. قیمت تیبا 2 نیز طی یک هفته گذشته 4 میلیون تومان افزایش یافته و به 89 میلیون تومان رسیده است.

این رشد قیمت ها در حالی رخ داده که به گفته فعالان بازار خودرو، تقاضایی برای خرید در بازار وجود ندارد، ولی قیمت ها همچنان صعودی است.

احمد مرادپور، یکی از فعالان بازار خودرو در این مورد به فارس گفت: با توجه به اینکه خودرو های فروش فوق العاده و همچنین پیش فروش شده تا یک سال آینده امکان معامله در بازار ندارند، فعلا خودروی زیادی به بازار تزریق نخواهد شد و همین مسئله باعث شده تا فروشندگان در بازار تصور نمایند که قیمت ها فعلا نمی شکند و در نتیجه نرخ بالا برای خودروهایشان اعلام می نمایند.

رونق فروش خودرو های کارتکسی

در وضعیتی که عرضه خودرو با نرخ کارخانه با محدودیت روبرو است و متقاضیان برای خرید آن باید هفت خوان را پشت سر گذاشته و شانس خود را در قرعه کشی امتحان نمایند، عرضه خودرو های کارتکسی (خودرو هایی که پلاک آن ها به اسم هیچ شخصی نخورده است) توسط دفاتری که فعالیت شفافی ندارند هم قابل توجه است.

موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد با بیان اینکه همکاران ما با خودرو های ایرانی بیگانه شده اند، به فارس گفت: ما نمی دانیم خودرو های صفر ایرانی از کجا می آیند و کجا فروخته می شوند؟ در حال حاضر در نمایشگاه های مجاز فروش خودرو، فقط تعداد محدودی خودروی صفر داخلی وجود دارد، ولی شاهد فروش خودرو های کارتکسی توسط دفاتر غیرمجاز هستیم به طوری که به صورت زیرزمینی این خودرو ها را به مردم می فروشند.

وی اضافه کرد: ممکن است امروز یکی از این دفاتر را تعطیل نمایند، اما دو روز بعد در جای دیگری به کار خود ادامه می دهد. در حال حاضر این دفاتر با احتیاط زیاد کار می نمایند و در آگهی خود حتی دیگر آدرس نیز قید نمی نمایند، بلکه پس از چندبار تماس که مطمئن شدند خریدار از نهاد های نظارتی یا اتحادیه نیست، با فرد متقاضی خرید خودرو قرار می گذارند و آدرس می دهند.

موتمنی توضیح داد: دو ماه است در تلاشیم بفهمیم خودرو های کارتکسی از کجا می آیند، ولی به نتیجه نرسیدیم. بعضی از دفاتر فروشنده این خودرو ها حتی برای بازارگرمی اعلام می نمایند که خریدار نباید طی 18 ماه گذشته خودرویی از ایران خودرو یا سایپا خریده باشد.

وی در عین حال نسبت به کلاهبرداری بعضی از این دفاتر نیز هشدار داد و گفت: ممکن است بعضی از آن ها پول خودرو را از مردم بگیرند و بگویند چند روز دیگر خودرو را تحویل می دهیم، ولی در نهایت خودرویی هم به مشتری تحویل ندهند.

در هر حال بازار خودرو بیش از هر زمان دیگر نیازمند کنترل و آرامش است و البته برطرف التهابات موجود، بدون برنامه ریزی عملیاتی غیرقابل انجام خواهد بود. از این رو لازم است تا وزارت صنعت، سازمان حمایت و دستگاه های نظارتی توجه بیشتری به حذف دلال بازی از این بازار داشته باشند و مدیریت بازار فقط به صدور بخشنامه هایی که در نهایت اجرایی نمی شوند، محدود نگردد.

منبع: فرارو

به "قیمت خودرو های ایران خودرو و سایپا امروز 26 خرداد 99؛ خیز 10 میلیونی قیمت خودرو در بازار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودرو های ایران خودرو و سایپا امروز 26 خرداد 99؛ خیز 10 میلیونی قیمت خودرو در بازار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید