مردِ پنج هزار ساله؛ قدیمی ترین قربانی طاعون

به گزارش مجله بای بلاگ، اندان های هر چهار فرد را آنالیز کردند و سپس آن ها را برای شناسایی باکتری ها و ویروس ها آزمایش کردند. آن ها متعجب شدند از این که مردی حدود 20 ساله از جامعه شکارچی-گردآورنده را یافته اند که به گونه باستانی طاعون، ناشی از آلودگی با باکتری یرسینیا پستیس، مبتلا بوده است.

مردِ پنج هزار ساله؛ قدیمی ترین قربانی طاعون

دانشمندان رقیب تازهی را برای بیمار صفر طاعون شناسایی نموده اند که باعث همه گیری مرگبار طاعون سیاه یا مرگ سیاه در اروپا شد.

شواهد تازه نشان می دهد مردی که بیش از پنج هزار سال پیش در لتونی امروز، از کشور های حوزه بالتیک در شمال اروپا، درگذشت، به اولین گونه شناخته شده بیماری طاعون مبتلا بوده است.

طاعون در دهه اول 1300 میلادی در سراسر اروپا توسعه یافت و جان نیمی از جمعیت آن موقع را گرفت. موج های بعدی بیماری در طی چندین قرن همچنان به طور منظم شیوع پیدا می کرد که باعث مرگ میلیون ها نفر شد.

دکتر بن کراوزه-کیورا از دانشگاه کیل در آلمان درمورد بقایای این مرد 5300 ساله گفت تا امروز، این قدیمی ترین قربانی شناخته شده طاعون است. این مرد به همراه سه نفر دیگر در گورستانی در عصر نوسنگی در لتونی در کنار رودخانه سالاک که به دریای بالتیک می ریزد، دفن شده بود.

بقایایی قدیمی ترین قربانی طاعون حالا در لتونی کنونی دفن شده است

پژوهشگران دی اِن ای استخوان ها و داندان های هر چهار فرد را آنالیز کردند و سپس آن ها را برای شناسایی باکتری ها و ویروس ها آزمایش کردند. آن ها متعجب شدند از این که مردی حدود 20 ساله از جامعه شکارچی-گردآورنده را یافته اند که به گونه باستانی طاعون، ناشی از آلودگی با باکتری یرسینیا پستیس، مبتلا بوده است.

دکتر کراوزه-کیورا گفت او به احتمال زیاد به وسیله یک حیوان جونده گزیده شده و به عفونت اولیه یرسینیا پستیس مبتلا شده است؛ چند روز بعد، شاید هم یک هفته بعد، درگذشته است.

بقایای قدیمی ترین قربانی طاعون RV 2039 نامگذاری شده

پژوهشگران فکر می نمایند که گونه باستانی طاعون حدود هفت هزار سال پیش، زمانی که کشاورزی در اروپای مرکزی در حال ظهور بود، سر برآورد. آن ها فکر می نمایند که این باکتری احتمالا بصورت پراکنده از حیوانات به انسان منتقل شده است، بدون اینکه باعث شیوع گسترده ای شده باشد.

اما با گذشت زمان، این باکتری خود را برای آلوده کردن انسان سازگار کرد و نهایتا به شکل شناخته شده طاعون خیارکی تکامل یافت. این نوع که بیشتر به وسیله نیش کک منتقل می گردد در سراسر اروپای قرون وسطی توسعه یافت و جان میلیون ها نفر را گرفت.

این ایده که گونه های اولیه طاعون به کندی توسعه می یابد، بسیاری از نظریه ها درمورد توسعه تمدن بشری در اروپا و آسیا را به چالش می کشد. بعلاوه این فرضیه را با تردید روبرو می نماید که این بیماری باعث کاهش جمعیت زیادی در اروپای غربی در سرانجام عصر نوسنگی شد.

پژوهشگران دیگر از این تحقیق استقبال نموده اند، اما می گویند این موضوع را نفی نمی نماید که در آن موقع طاعون بطور گسترده ای در اروپا شیوع پیدا نموده بود.

انسان معمولا پس از گزش به وسیله کک یا جوندگانی که ناقل باکتری طاعون هستند، یا سر و کار داشتن با حیواناتی که طاعون دارند، مبتلا به این بیماری می گردد. بیماری طاعون امروزه هم وجود دارد، اما درصورت ابتلا با آنتی بیوتیک قابل مداوا است.

این پژوهش در نشریه سِل ریپورتس منتشر شده است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: فرادید
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7904

به "مردِ پنج هزار ساله؛ قدیمی ترین قربانی طاعون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردِ پنج هزار ساله؛ قدیمی ترین قربانی طاعون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید