مشاهده شعر و عرفان نقش بند یزدی در لابه لای تار و پود طرح هایش

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران/یزد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، غیاث الدین نقشبند یزدی را از فعالان به نام صنعت نساجی، نقاشی توانا و شاعری خوش قریحه خواند که می توان شعر و عرفانش را در لابه لای تار و پود طرح های بافته شده اش رویت کرد.

مشاهده شعر و عرفان نقش بند یزدی در لابه لای تار و پود طرح هایش

به گزارش خبرنگاران، فاطمه دانش یزدی در این همایش که در سالن دکتر سلطانی دانشگاه آزاد یزد برگزار گشت، اظهار کرد: یکی از بهترین شیوه ها برای حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی این مرز و بوم، برخورد هنری و علمی با موضوع و استفاده از تجارب و اندوخته های علمی فرهیختگان این سرزمین است و به همین دلیل برگزاری همایش ها، نشست های تخصصی و همچنین نگاشتن کتاب و مقالات علمی از بهترین راهکارهاست.

وی افزود: در زمانی که هنوز مشاغل به این حد تخصصی نشده بودند و بشر با استفاده از هوش و به کارگیری دانش به این مرحله از صنعت و تنوع تولید و تکثر دست نیافته بود، نزدیک به 250 نوع شغل و حرفه و صنعت در شهری مثل یزد وجود داشت که از جمله این صنایع می توان نساجی را نام برد.

دانش یزدی گفت: این که پنبه و ابریشم در کویری چون یزد چگونه به عمل می آمده که محصولات آن در سراسر دنیای آن روزگار و حتی در دربار حکومتی ظاهر می شده و افرادی چون مارکوپولو و دیگران را وادار به ستایش کرده است، جای بحث دیگری را طلب می کند اما این هوش و استعداد قابل تقدیر، مایه شگفتی است که برای فقیر و غنی و پادشاه و گدا در حد وسع و شأن هرکدام محصولی را تولید و عرضه کرده که هنوز هم بسیاری از طرح ها و ترکیب بندی رنگ های آن را می توان در زمره هنرهای مدرن به حساب آورد.

این مقام مسئول شرح داد: نقشبند یزدی، از فعالان به نام صنعت نساجی خاصه استان یزد، نقاشی توانا و شاعری خوش قریحه بود که می توان شعر و عرفانش را در لابه لای تار و پود طرح های بافته شده اش رویت کرد به طوری که پایه گذاری نساجی سنتی خصوصاً طراحی متفاوت خاص آن مشهود است.

دانش یزدی با بیان این که شیوه طراحی در پارچه های او از طرح های دوره صفویان اقتباس شده است، گفت: غیاث الدین به واسطه تسلط و شایستگی در این هنر و نقاشی تکنیک ها بر روی مقوا برای تهیه نقوش پارچه به وی لقب نقش بند دادند و همین بی همتا بودن در این هنر اصیل موجب شد که در زمان خود سرپرستی کلیه کارگاه های نساجی حکومتی را به وی بسپارند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در خاتمه نیز با اشاره به این نکته که استان یزد یکی از کاندیداهای ایران برای شهر جهانی نساجی است، ابراز امیدواری کرد که برگزاری همایش نساجی سنتی، استان یزد را در تحقق این رسالت یاری کند.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1018

به "مشاهده شعر و عرفان نقش بند یزدی در لابه لای تار و پود طرح هایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده شعر و عرفان نقش بند یزدی در لابه لای تار و پود طرح هایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید