چله گئجه سی در آذربایجان

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران/آذربایجان شرقی مراسم شب یلدا (چله گئجه سی) از جمله زیباترین مراسم ایرانی است که با برنامه ریزی درست و محتواسازی می توان از آن به عنوان عامل جذب گردشگر استفاده کرد. برای معرفی جشن ها و مراسمات ایرانی به جهانیان ضروری است در ابتدا خود مردم منطقه با آیین های محلی، تاریخچه و زمینه شکل گیری آن ها آشنایی داشته باشند تا بتوانند با تکیه بر فرهنگ غنی خود جهانیان را از میراث با ارزش خود آگاه کنند.

چله گئجه سی در آذربایجان

نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با بیان این که شب یلدا طولانی ترین و تاریک ترین شب سال است، گفت: این مراسم از دوره ایران باستان به یادگار مانده است و در برخی از زمان ها بر اهمیت آن اضافه نموده شده و در برخی دوران به دلیل سیاست شاهان و خلفا از اهمیت آن کاسته می شده است زیرا شاهان از اجرای مراسمات جمعی و اتحاد مردم ترس داشتند.

بهروز خاماچی با اشاره به اینکه در آذربایجان از شب یلدا به عنوان چله گجسی یاد می کنند، افزود: در آذربایجان چله به دو قسمت چله بزرگ از اول دی تا دهم بهمن و چله کوچک از دهم بهمن تا اول اسفند تقسیم می شود و می توان گفت واژه چله از چهل روز چله بزرگ گرفته شده است.

وی ادامه داد: در این شب افراد تلاش می کردند تا غصه ها و کینه ها را کنار بگذارند و با شادی و محبت این شب را سپری کنند.

وی با اشاره به انواع خوراکی های شب یلدا خاطر نشان کرد: به دلیل بارش برف و سفید شدن زمین، افراد بیشتر سعی می کردند از خوراکی هایی به رنگ قرمز مثل هندوانه، انار و لبو استفاده کنند.

وی در مورد مراسمات شب یلدا گفت: از زمان های قدیم مردم آذربایجان با جمع شدن در خانه بزرگ خاندان و صرف خوراکی، میوه، آجیل و نیز خواندن قصه ها و اشعار محلی این شب را جشن می گرفتند و نیز در برخی روستاها و شهرهای استان گروه های موسیقی و عاشیق ها برنامه های زنده موسیقی اجرا می کردند.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، گفت: افراد با برگزاری مراسم شب نشینی تلاش می کردند تا طلوع آفتاب بیدار بمانند و خورشیدی را که به نوعی برایشان مقدس بود، مشاهده کنند.

علی فلسفی ادامه داد: از طرفی در آذربایجان با توجه به این که منطقه ای کوهستانی و سرد است افراد شب آخر پاییز را به دلیل طولانی شدن روزها و کوتاه شدن شب های سرد عزیز می شمردند و جشن می گرفتند.

وی با اشاره به فرستادن هدایا برای نوعروسان در این شب خاطر نشان کرد: خانواده ها هدایایی به عنوان خوانچه یا خونچا برای نوعروسان خود می فرستادند که شامل خوراکی های مخصوص این شب، آجیل و لباس های گرم، پارچه های رنگی و زیورآلات است.

بر اساس این گزارش، می توان گفت مراسمات و جشن های ایرانیان در کل جهان بی نظیر است و باورها، اعتقادات و فرهنگ را در دل خود جای داده اند. همین مراسمات و آیین های سنتی و قدیمی کشورهاست که آن را به مقصد مهم گردشگری تبدیل می کند.

انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی، فرصت خوبی است تا با برنامه ریزی و ساماندهی مراسمات سنتی و آیینی در استان، گردشگران داخلی و خارجی را به بازدید و شرکت در این مراسمات فرا خواند و تجربه تکرار نشدنی را در دفتر خاطرات سفر آن ها نگاشت.

می توان با معرفی جهانی جشن شب یلدا و ثبت آن در میراث جهانی یونسکو به حفظ و گسترش آن کمک زیادی کرد. از طرفی پخش زنده مراسمات در شبکه های اجتماعی و جمعی داخلی و خارجی می تواند موثر باشد.

جوامع مقاصد گردشگری در تلاشند تا برای تک تک روزهای سال گردشگر جذب کنند. بی شک برگزاری مراسمات و جشن های قدیمی ایرانی در سطح وسیع و جهانی با امکان مشارکت گردشگران در آن ها و تاسیس مراکز اقامتی و پذیرایی ویژه برای برگزاری جشن های آیینی از ضروریات است.

شاید دیگر وقت آن رسیده است که جهانیان جشن شب یلدای ایران را بشناسند و برای شرکت در آن کوله بار سفر را ببندند و مهمان ایرانیان شوند.

تهیه و تنظیم از پریا توفیقی، خبرنگار خبرنگاران

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 997

به "چله گئجه سی در آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چله گئجه سی در آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید