آشنایی با ریه و دستگاه تنفس

به گزارش مجله بای بلاگ، شما نمی توانید ریه ها را ببینید ولی لمس کردن آنها آسان است. دست تان را روی قفسه سینه بگذارید و نفس عمیق بکشید. احساس می کنید قفسه سینه کمی عظیم تر می شود. حالا هوای داخل ریه را بیرون بفرستید. قفسه سینه به مقدار قبلی بر می شود. در حقیقت نیروی ریه ها را احساس نموده اید.

آشنایی با ریه و دستگاه تنفس

آشنایی با ریه و دستگاه تنفس

هر نفسی که فرو می رود، می رسد به ریه

شما نمی توانید ریه ها را ببینید ولی لمس کردن آنها آسان است. دست تان را روی قفسه سینه بگذارید و نفس عمیق بکشید. احساس می کنید قفسه سینه کمی عظیم تر می شود. حالا هوای داخل ریه را بیرون بفرستید. قفسه سینه به مقدار قبلی بر می شود. در حقیقت نیروی ریه ها را احساس نموده اید.

برخی کارهایی که هر روزه انجام می دهید، چیست؟

مهم نیست شما کجایید یا با چه کسی هستید؟

الف) درباره ناهار فردا فکر کنید !

ب) انگشتتان را روی بینی خود قرار دهید !

ج) آهنگ مورد علاقه تان را زمزمه کنید !

د) نفس بکشید !

ممکن است برخی، مورد الف و یا ب و ج را انجام دهند ولی هر فردی در دنیا قسمت د را حتماً انجام می دهد. تنفس هوا برای حفظ حیات انسان و بسیاری از حیوانات ضروری می باشد. دو عضو عظیم، مسوول نفس کشیدن شما هستند. نفس کشیدن با کدام عضو انجام می شود؟ اگر فکر می کنید با ریه ها نفس می کشید درست حدس زده اید. ریه ها از عظیم ترین ارگان های بدن می باشند و با سیستم تنفسی کار می نمایند. هوای تازه را وارد بدن و هوای کثیف را از بدن خارج می نمایند. بیاید تا در ریه هم سیری کنیم.

تنفس فرآیندی است که به وسیله آن، بدن اکسیژن کسب می نماید (برای فراوری انرژی) و دی اکسیدکربن (محصول دفعی اصلی) را دفع می نماید. هوا به وسیله بینی یا دهان وارد شده، به وسیله نای (لوله هوا) به طرف برونش ها (راه های هوایی تحتانی) و برونشیول ها (راه های هوایی کوچک تر) در ریه ها می رود. برونشیول ها به کیسه هایی به نام حبابچه ختم می شوند که در اطراف آنها رگ های خونی واقع شده است. اینجا اکسیژن وارد خون و دی اکسیدکربن وارد ریه ها می شود تا به خارج دمیده شود. تنفس به وسیله دیافراگم (یک عضله) و عضلات بین دنده ای انجام می شود. دستگاه تنفسی شامل حلق (گلو)، حنجره و اپی گلوت هم هست. لوزه های واقع در حـلق به مبارزه با عفونت ها کمـک می نمایند. حنجره، حاوی طناب های صوتی است که برای فراوری صدا به لرزش در می آیند. اپی گلوت در طول بلع، نای را می بندد تا غذا وارد ریه ها نشود.

تنفس چگونه انجام می شود؟

جریان هوا به درون و بیرون از بدن، به خاطر حرکت هوا از نواحی پرفشار به کم فشار صورت می گیرد. برای تنفس به درون (دم)، دیافراگم و عضلات بین دنده ها منقبض شده، قفسه سینه را عظیم می نمایند. در نتیجه، فشار هوا در ریه ها کاهش پیدا می نماید، به طوری که کمتر از فشار هوای اطراف می شود و هوا وارد ریه ها می شود. برای تنفس به بیرون (بازدم)، عضلات شل شده، حجم ریه را کاهش می دهند. فشار هوا در ریه ها بیش از هوای اطراف شده و باعث خروج هوا از بدن می شود.

وقتی قدم می زنید یا اتاق تان را تمیز می کنید و یا والیبال بازی می کنید شاید درباره دم (فرو فرستادن هوا به داخل ریه ها) فکر نکنید و به چیزهای دیگر بیندیشید اما همواره هوا را به داخل ریه ها فرو می فرستید. ده ها عضو بدن با هم کار می نمایند تا هوا را به جایی که شما هرگز درباره آن فکر ننموده اید بفرستید.

در حالی که نفس می کشید دیافراگم شل و در نتیجه پهن می شود و این باعث می شود به سمت پایین برود بنابراین ریه ها در حالی که پر از هوا می شوند فضای بیشتری برای عظیم شدن دارند. تا زمانی که ریه ها به دیافراگم می گویند دیگر پایین نرو، ما پر از هوا شده ایم. دیافراگم تنها عضوی نیست که برای ریه ها جای بیشتر باز می نماید. ماهیچه های روی دنده هم دنده ها را بالا و کنار می برند تا فضا برای ریه ها باز شود.

اکسیژن وارد خون مویرگ های کوچک شده و با فشار وارد سلول های سرخرگ می شود و به وسیله لایه های رگ های خونی وارد قلب می شود، سپس قلب خون

اکسیژن دار را به تمام سلول های بدن می فرستد.

حالا نوبت به بازدم رسید

وقتی بازدم صورت می گیرد، همه چیز برعکس دم است. در این موقع به دیافراگم گفته می شود حرکت کن. دیافراگم استراحت می نماید و بالا می آید و هوا را از ریه ها بیرون می فرستد. ماهیچه های روی دنده شل می شوند و دنده های سینه دوباره حرکت می نمایند و فضا را در قفسه سینه کوچک تر می نمایند.

تا به حال سلول ها، اکسیژن مورد احتیاج را گرفته اند و خون، دی اکسید کربن و گازهای دیگر را در بر دارد که باید از بدن خارج شود. خون دوباره به وسیله مویرگ ها بر می شود و بدن آنها را به بیرون می فرستد. گازهای اضافی به وسیله نایچه وارد نایژک و سپس نای و بالاخره از دهان و بینی خارج می شود.

هوایی که از دهان و بینی خارج می شود نه تنها گازهای اضافی و دی اکسید کربن دارد بلکه گرم هم می باشد. در حالی که هوا در بدن سیر می نماید کمی گرم می شود. اگر دستان خود را مقابل بینی و دهن قرار دهید، این گرما را حس می کنید. آیا می دانید درجه حرارت هوایی که از دهان یا بینی خارج می شود، چند است؟

با تمام این حرکت ها شاید تعجب کنید چرا زمانی که ریه ها پر و خالی می شود سوراخ نمی شوند؟ لایه های مخصوص و صیقلی روی ریه ها را پوشانده است که به آنها غشای جنب می گویند. این غشاها به وسیله مایعی جدا می شوند و زمانی که دم و بازدم صورت می گیرد به راحتی می توانند به اطراف حرکت نمایند.

منبع:www.salamat.com

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8394

به "آشنایی با ریه و دستگاه تنفس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ریه و دستگاه تنفس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید