آغاز بازسازی و ساماندهی بافت تاریخی مروست

به گزارش مجله بای بلاگ، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، آغاز بازسازی و ساماندهی بافت تاریخی مروست صورت گرفت.

آغاز بازسازی و ساماندهی بافت تاریخی مروست

عباس قدیریان گفت: بافت تاریخی شهر مروست به مساحت 45 هکتار با شماره ثبت 32613 در 27 مرداد سال 1398 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مروست ادامه داد: بافت تاریخی مروست از جمله بافت های باارزش منطقه مرکزی کشور است که به عنوان جاذبه ای بی نظیر متشکل از ساختاری ارزشمند و تاریخی بوده و هسته اصلی آن با موضوع قلعه تاریخی و مراکز خدماتی مجاور آن نظیر کاروانسرا، مراکز آموزشی، مساجد، حسینیه ها و … است.

او اظهار کرد: این بافت تاریخی، یک بافت ارگانیک منسجم و بکر و دارای تک بناهای متعدد ارزشمند تاریخی و خانه های مسکونی است که از خصوصیات معماری منطقه ها گرم و خشک مثل حیاط مرکزی، حوض، باغچه و عمده مصالح خشت و گل تبعیت می نماید. بعلاوه وجود عناصر شاخص بادگیر و بالاخانه (تک اتاق قرار گرفته بر روی پشت بام) در خانه های مسکونی نیز از دیگر خصوصیات این بافت ارزشمند تاریخی است.

قدیریان مهمترین اقدامات بازسازیی این بافت را کف سازی با قلوه سنگ، ازاره پای دیوار معابر، زیرسازی و اندود کاهگل و ایجاد ناودانی بشنی مطرح کرد و اضافه نمود: حسب وظیفه ذاتی میراث فرهنگی در حفاظت، بازسازی و احیای بافت ها و بناهای تاریخی، این پروژه به وسیله اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مروست انجام می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 تیر 1401 بروزرسانی: 30 تیر 1401 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8785

به "آغاز بازسازی و ساماندهی بافت تاریخی مروست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز بازسازی و ساماندهی بافت تاریخی مروست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید