چرا حیوانات دچار حمله قلبی نمی شوند؟

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران (پانا) - هر 40 ثانیه یک بار یک نفر در ایالات متحده آمریکا دچار حمله قلبی می گردد و تعداد مجموع این افراد در طول یک سال به 805 هزار نفر می رسد. این آمار تنها مربوط به انسان ها است اما حیوانات چطور؟ آیا آن ها هم دچار حمله قلبی می شوند؟

چرا حیوانات دچار حمله قلبی نمی شوند؟

به گزارش ایسنا، در بیشتر موارد حیوانات حملهی قلبی را تجربه نمی نمایند حتی نزدیک ترین خویشاوند ما یعنی شامپانزه ها هم دچار این مشکل نمی شوند اگرچه حیوانات سایر بیماری های قلبی را تجربه می نمایند اما حمله قلبی موردی نادر در آن ها است.

حمله قلبی چیست؟

به گفته فلاویو فنتون(Flavio Fenton) استاد فیزیک در موسسه فناوری جورجیا که ویژگی های الکتریکی قلب انسان ها و حیوانات را مطالعه می نماید: حمله قلبی زمانی رخ می دهد که رگ های خونی که وظیفه اکسیژن رسانی به قلب را دارند بسته می شوند و بخشی از بافت قلب از کمبود اکسیژن می میرد. وقتی این بخش می میرد نمی تواند منقبض گردد و امواج الکتریکی مورد احتیاج برای انقباض سایر بخش های قلب را منتشر کند. بنابراین این موضوع می تواند منجر به ایست قلبی و مرگ گردد مگر آنکه مداخله پزشکی مانند احیای قلبی-ریوی(CPR) انجام گردد.

فنتون گفت: قلب تمام پستانداران شبیه به هم است بنابراین حمله قلبی می تواند در همه آن ها رخ دهد.

به گفته سرویس دامپزشکی اوکلند: اگرچه این موضوع از نظر تئوری امکان پذیر است اما در واقعیت رخ نمی دهد. به طور مثال حمله قلبی به ندرت در سگ ها رخ می دهد حتی شامپانزه ها که عوامل خطرزایی مشابه انسان ها مانند کم تحرکی و کلسترول بالا دارند هم دچار حملات قلبی نمی شوند. جوندگان و خرگوش ها هم که کلسترول و تجمع چربی در دیواره رگ ها دارند دچار حمله قلبی نمی شوند.

اما چرا انسان ها دچار این مشکل می شوند؟

این موضوع احتمالا با کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب ارتباط دارد. به گفتهی کلینیک مایو(Mayo Clinic) بیماری تصلب شرایین(تجمع چربی درون رگ ها) در نتیجه رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و لبنیات پرچرب و عدم تحرک و ورزش رخ می دهد. با این وجود 15 درصد از افرادی که اولین حمله قلبی را تجربه می نمایند هیچ کدام از عوامل خطرزا را ندارند بنابراین ممکن است دلیل بروز این اتفاق بروز جهشی منحصر به فرد در انسان ها باشد.

براساس مطالعه ای در مقالات آموزشگاه ملی علوم ایالات متحده آمریکا این جهش، ژنی که مسئول فراوری نوعی قند به نام Neu5Gc است را غیرفعال می نماید. هنگامی که محققان این ژن را در موش هایی که دارای کلسترول بالا بودند غیرفعال کردند این موش ها با سرعت دوبرابری نسبت به همتایان خود که این ژن در آن ها فعال بود دچار گرفتگی عروق شدند. اگرچه موش ها دچار حمله قلبی نشدند اما این موضوع می تواند دلیل حمله قلبی در انسان ها را شرح دهد.

حملات قلبی در مهره داران

به رغم گزارش ها مبنی بر عدم بروز حمله قلبی در حیوانات، حقیقت این است که آزمایش های زیادی در این مورد انجام نشده است.

توماس اوورکوویچ(Tomasz Owerkowicz) فیزیولوژیست در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به لایوساینس گفت: اطلاعات کمی در خصوص حمله قلبی در سایر حیوانات به غیر از پستانداران داریم. شما ممکن است یک حیوان مرده را ببینید اما به ندرت آن را برای یافتن گرفتگی عروق کالبد شکافی می کنید. ما اطلاعاتی در خصوص حمله قلبی در حیوانات نداریم.

با این حال محققان با توجه به ساختار قلب می توانند پیش بینی نمایند کدام حیوانات دچار این مشکل می شوند. قلب پرندگان و پستانداران تنها یک منبع اکسیژن دارد و آن رگ های کرونری هستند. به گفته فنتون تنها راه رساندن خون و اکسیژن به قلب پستانداران و پرندگان به وسیله رگ هاست بنابراین اگر این رگ ها مسدود شوند اکسیژن رسانی به قلب مختل می گردد و این موجودات دچار حمله قلبی می شوند.

به گفته اوورکوویچ قلب مهره دارانی که در دسته پستانداران نیستند کمی فرق دارد و این تفاوت می تواند آن ها را از حمله قلبی مصون کند این حیوانات علاوه بر رگ های خونی بافت قلبی اسفنجی دارند که باعث می گردد خون دارای اکسیژن به درون دیواره های قلب نفوذ کند و اکسیژن به سلول های قلب برسد و حتی اگر رگ های خونی مسدود شوند آن ها دچار حمله قلبی نمی شوند. این اتفاق در قلب پستانداران و پرندگان رخ نمی دهد زیرا بافت قلب آن ها فشرده است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8031

به "چرا حیوانات دچار حمله قلبی نمی شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا حیوانات دچار حمله قلبی نمی شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید