کاهش 20 درصدی قیمت مسکن به علت رکود

به گزارش مجله بای بلاگ، تسنیم نوشت: ایرج رهبر در نشست خبری با اشاره به قیمت مقطوع ساخت و ساز واحد های مسکن مهر، اظهار کرد: قیمت مقطوع مشکلاتی را برای سازندگان به وجود آورده بود.

کاهش 20 درصدی قیمت مسکن به علت رکود

وی با بیان این که در نهضت ملی مسکن نیز وزارت راه و شهرسازی بر انجام ساخت و ساز با قیمت مقطوع تاکید دارد، اضافه نمود: متاسفانه قیمت های متفاوتی از سوی مسئولان ذی ربط برای هزینه ساخت واحد های نهضت ملی مسکن اعلام می گردد ما از وزارت راه و شهرسازی خواسته ایم از سازمان برنامه و بودجه در این رابطه تبعیت کند.

وی شرح داد: سازمان مذکور کارشناسان خیلی قَدَری دارد که ریز آیتم های مربوط به نهاده های ساختمانی را با دقت بسیار بالا محاسبه نموده و با توجه به تورم هر سه ماه یکبار شاخص تعدیل را اعلام می نمایند.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: پس از مذاکرات متعدد، وزارت راه و شهرسازی با هزینه ساخت حدود 10 میلیون تومانی برای هر مترمربع نهضت ملی مسکن موافقت نموده است.

وی با بیان این که مهم ترین مسئله ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن تامین مالی است، اضافه نمود: در دوره اسلامی وزیر اسبق راه و شهرسازی بار ها اعلام کردیم که برای ساخت واحد های طرح اقدام ملی آورده متقاضیان و وام 300 میلیون تومانی جوابگو نیست.

رهبر ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد دادیم از سرمایه بخش خصوصی برای ساخت و ساز ها استفاده گردد که به آن توجهی نشد. در پروژه های نهضت ملی مسکن توان تامین آورده از سوی متقاضیان حداکثر 200 میلیون تومان است که با وام 300 میلیون تومانی (قبل از افزایش به 550 میلیون تومان) حدود 500 میلیون تومان می شد.

وی اضافه نمود: با این مبلغ وام و آورده متقاضیان برآورد های ما نشان می داد که هزینه ساخت دو برابر رقم مذکور یعنی حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.

وی راه حل ساخت و ساز سریع پروژه های نهضت ملی مسکن را استفاده از سرمایه بخش خصوصی اعلام و بیان نمود: پیشنهاد داده ایم از همان پروژه ها به ازای منابع مالی بخش خصوصی به آن ها واحد واگذار نمایند. یا این که در جا های دیگر به ما زمین واگذار نمایند.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران با بیان این که 2 سال زمان برد تا موضوع تهاتر در نهضت ملی مسکن را جا بیندازیم.

رهبر با تاکید بر این که اجرای نهضت ملی مسکن مدیریت جهادی می خواهد، گفت: مدیریت جهادی به این معنی که مدیران قدرت تصمیم گیری سریع و ابلاغ آنرا داشته باشند. در زمان حاضر، چون مدیران اختیار ندارند منتظر تصمیم گیری شورای عالی مسکن می مانند و پس از آن در رابطه با موضوعی تصمیم گیری می نمایند.

وی به شرایط بازار مسکن گریزی زد و گفت: به علت رکود حاکم بر بازار، قیمت مسکن 10 تا 20 درصد کاهش یافته است.

رهبر بیان نمود: در واقع به علت کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان قیمت های پیشنهادی برای املاک خود را کاهش داده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 20 خرداد 1402 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8943

به "کاهش 20 درصدی قیمت مسکن به علت رکود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 20 درصدی قیمت مسکن به علت رکود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید