کشفی که دانشمندان را حیرت زده کرد؛ نور بدون گرما می تواند آب را تبخیر کند!

به گزارش مجله بای بلاگ، دیجیاتو نوشت: محققان دریافتند که نور بدون داشتن انرژی حرارتی نیز باعث تبخیر آب می شود. این یافته فرایندهای نمک زدایی از آب را کارآمدتر می کند.

کشفی که دانشمندان را حیرت زده کرد؛ نور بدون گرما می تواند آب را تبخیر کند!

در یک مطالعه نو محققان روش غیرمنتظره ای برای تبخیر آب کشف کردند. به نظر می رسد که نور می تواند به تنهایی و بدون حرارت نیز باعث تبخیر آب شود. محققان همچنان در پی علت و پژوهش های بیشتر درباره این نوع تبخیر هستند. تبخیر به وسیله نور می تواند کاربردهای مفیدی در نمک زدایی داشته باشد.

براساس مقاله منتشرشده در PNAS، محققان MIT روش تبخیر غیرمنتظره ای را در حین تکمیل آزمایش هایی که در آن آب در یک هیدروژل (آب ژل) محبوس شده بود، کشف کردند. با آنکه هیچ گونه حرارتی برای تبخیر وجود نداشت، محققان نرخ تبخیر بالایی را مشاهده کردند که دو یا سه برابر بیشتر از تخمین آن ها بود.

این امر باعث شد تا محققان کشف کنند که نور می تواند با تعامل با سطح آب، تبخیر را تقویت کند. این آزمایش روی هیدروژل انجام شد و نیازی هم به گرما نداشت، اما محققان می گویند که این پدیده می تواند در شرایط و موارد دیگر نیز رخ دهد.

کاربردهای تبخیر آب با نور

محققان می گویند که این نوع تبخیر نورمحور می تواند راهکارهای بهتری برای نمک زدایی ایجاد کند. در فرایند نمک زدایی با استفاده از تبخیر، نمک از آب حذف و سپس آن آب دوباره متراکم می شود. درواقع نمک زدایی آب را تمیز و قابل نوشیدن می کند.

محققین با این پژوهش نو می خواهند در مورد اینکه چگونه نور آب را بدون حرارت اضافی تبخیر می کند، بیشتر بیاموزند. کارکردهای این پژوهش ها در آینده بسیار گسترده خواهد بود. از تلاش ها برای نمک زدایی گرفته تا فرایندهای خشک کردن و حتی یک رویکرد نو احتمالی برای خنک سازی خورشیدی، فقط چند نمونه از کاربردهای این یافته نو است.

توانایی استفاده و درک تبخیر ناشی از نور می تواند مسیر پژوهش های دانشمندان را تغییر دهد؛ به ویژه اگر این پژوهش ها بتواند مسبب تغییر آب وهوا شود. درحال حاضر پژوهش های تغییرات اقلیمی و آب وهوایی نورمحور نیستند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آبان 1402 بروزرسانی: 14 آبان 1402 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8986

به "کشفی که دانشمندان را حیرت زده کرد؛ نور بدون گرما می تواند آب را تبخیر کند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشفی که دانشمندان را حیرت زده کرد؛ نور بدون گرما می تواند آب را تبخیر کند!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشفی که دانشمندان را حیرت زده کرد؛ نور بدون گرما می تواند آب را تبخیر کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید