کلید جلوگیری از تکرار خطا ها و مسائل کسب وکار

به گزارش مجله بای بلاگ، فاطمه تل زرد کارشناس مسائل مالی در یادداشتی در دنیای اقتصاد نوشت: به احتمال زیاد اخیرا با این شرایط روبرو شده اید: فروش شما طی دو سال اخیر ثابت بوده یا افت نموده است، اما علت چیست؟ علت این است که شما کسب وکار خود را به همان روشی اداره می کنید که چندین سال گذشته- زمانی که برای اولین بار آن را راه اندازی کردید- این کار را انجام می دادید.

کلید جلوگیری از تکرار خطا ها و مسائل کسب وکار

این موقعیت آشنایی است چراکه چیزی در این میان فراموش شده است. تمام ایده ها و فرآیند های پیچیده ای که برای بخشیدن زندگی تازه به کسب وکار خود احتیاج دارید در این دو کلمه خلاصه می شود: یادگیری سازمانی. اما چرا یادگیری سازمانی برای کسب وکار شما ضروری است؟

فضای کسب وکار امروز سریع تر از همیشه درحال تغییر است. قرن بیست و یکم با فناوری های شگفت آوری همراه بوده و تغییر قابل ملاحظه ای در روش زندگی ایجاد نموده است. این فناوری های تازه نه تنها شیوه های تجارت و کار کردن افراد را تغییر داده بلکه خود این فناوری ها و حتی هنجار های استفاده از آن ها هم دائما در حال تغییر است.

با وجود این تغییرات، ثابت بودن در یک موقعیت، برای یک کسب وکار می تواند به عقبگرد تعبیر شود، بعلاوه فضای رقابتی حاکم بر حوزه های گوناگون کسب وکار، ایجاب می نماید مدیران هیچ فرصتی را برای پیشی گرفتن بر رقیبان خود از دست ندهند. در حالت کلی، متخصصان از چهار حوزه مختلف دانش که باید در سازمان ها وجود داشته باشند و رشد نمایند، صحبت می نمایند.

آن ها این دانش ها را براساس جامعه یادگیری تقسیم بندی می نمایند: یادگیری فردی، یادگیری گروهی، یادگیری سازمانی و یادگیری درون سازمانی. در یادگیری فردی یکی از اعضای گروه مهارت ها و ایده های تازه را می آموزد و بهره وری و عملکرد کلی ارتقا می یابد.

برای به حداکثر رساندن سود این آموزش برای سازمان، آن شخص باید اطلاعات تازه را با همکاران خود هم در میان بگذارد. در غیراین صورت آن مهارت با ترک سازمان به وسیله آن شخص از سازمان خارج شده و سازمان به موقعیت قبلی خود بازمی شود.

در یک گروه، اقدامات هر یک از اعضا کل گروه را تحت تاثیر قرار می دهد. برترین نمونه از یک گروه، گروه جراحی پزشکی است. گروهی از پزشکان با یکدیگر بر یک بیمار کار می نمایند و اگر بیمار را نجات دهند یا او را از دست دهند آن را نه برعهده یک یا چند عضو بلکه بر عهده کل گروه می دانند. بعلاوه اگر یکی از پزشکان در زمینه خاصی تجربه داشته باشد آن تجربه را با خود به اتاق جراحی می آورد و حالا نه فقط آن یک نفر، بلکه کل گروه این تجربه را دارند. یادگیری گروهی به این شکل معنا می یابد.

برای موفقیت بلندمدت، یک سازمان احتیاج به یادگیری و سازگاری دارد. یکی از نمونه های عالی یادگیری سازمانی شرکت تویوتا است. آن طور که در کتاب شیوه تویوتا نوشته جفری کی لایکر آمده، این شرکت به هر مسئله ای به چشم یک فرصت برای تشخیص و شناسایی علل ریشه ای و توسعه اقدامات متقابل نگاه می نماید. آن ها از روشی به نام 5 چرا استفاده می کردند، به این شکل:

یک گودال روغن روی زمین است = گودال را تمیز کنید.

چرا یک گودال روغن روی زمین است؟ چون آن ماشین روغن ریزی دارد = ماشین را تعمیر کنید.

چرا آن ماشین روغن ریزی دارد؟ چون واشر آن خراب شده است = واشر را تعویض کنید.

چرا آن واشر خراب شده است؟ چون ما واشر های ارزانی خریداری کردیم = نوبت بعد واشر های دیگری سفارش دهید.

چرا ما آن واشر ها را خریدیم؟ چون توانستیم به قیمت مناسبی برای آن برسیم. = دستورالعمل های خرید را تغییر دهید.

چرا ما واشر ها را به جای کیفیت بر مبنای قیمت انتخاب کردیم؟ چون ما نمایندگان خرید را براساس صرفه جویی در هزینه های کوتاه مدت ارزیابی می کنیم =معیار های ارزیابی مان را تغییر دهیم.

در این نمونه سازمان به اسم یک کل از این تجربه آموخت. شاید مدیران اشخاصی باشند که این چراها را طرح می نمایند، اما با تغییر سیاست گذاری ها و فرایند های سازمان براساس آنچه از این تجربه ها آموخته اند، دانش را به کل سازمان منتقل می نمایند.

اگر می خواهید در فضای در حال تغییر امروز رقابت کنید، یادگیری سازمانی ضروری است. شرکت ها همیشه ادعا می نمایند که آموزش و توسعه های حرفه ای را انجام می دهند، اما آیا این کافی است؟ مدیران باید برای ارتقای یادگیری سازمانی این چند قدم را بردارند.

دانش را ایجاد کنید: قدم اول در یادگیری ایجاد کردن و به دست آوردن دانش و اطلاعات است. مدیران باید به طور مداوم در پی کشف و دریافت دانش تازه درباره کسب وکار، مشتریان و محیط کسب وکار خود باشند. آن ها می توانند با تجزیه و تحلیل سازمان و کسب وکار و تحلیل داده های کسب وکار خود، شرکت در دوره های آموزشی معتبر و مشورت با مشاوران حرفه ای دانش و اطلاعات تازهی کسب نمایند.

دانش را حفظ کنید: پس از کسب دانش، سازمان احتیاجمند سیستمی برای حفظ این دانش است. این دانش باید در مکانی ثبت یا نگه داری شود که برای سایر کارمندان در آینده قابل دسترسی باشد. شرکت های بسیاری با استفاده از یک شبکه اطلاعات داخلی که آن را سیستم مدیریت دانش می خوانند، به این هدف دسترسی پیدا می نمایند.

دانش را منتقل کنید: در نهایت دانش باید از فرد خارج شود و به جامعه سازمانی- به اسم یک کل- منتقل شود. برخی از راه های انتقال دانش ساده هستند؛ مانند دوره های آموزشی یا به اشتراک گذاری دانش در قالب یک مقاله به صورت آنلاین. اما آنچه اهمیت دارد این است که از این دانش برای بازنگری و ارتقای فرایند های درون سازمانی و برون سازمانی کسب وکار خود بهره مند شوید. در مثال تویوتا مدیرانی که مشکل واشر های چکه نماینده را حل کردند، فقط دلیل روغن ریزی را پیدا نکردند.

آن ها از اطلاعاتی که با پرسیدن چرا ها به دست آوردند، استفاده کردند و روش خرید واشر ها را برای آینده تغییر دادند. مدیران می توانند به این شکل با استفاده از دانش کسب شده به عناصر تصمیم ساز کسب وکار آگاهی دهند و فرایند ها را در سازمان اصلاح نمایند و در نتیجه دانش فردی خود را به سازمان- به اسم یک کل- منتقل نمایند.

زمانی که گروهی از کارمندان یا مدیران به صورت فردی چیز تازهی را می آموزند، آن دانش را با سازمان به اشتراک می گذارند که برای تغییر و بهبود شیوه انجام کار ها در سازمان به کار گرفته می شود. این گونه است که سازمان ها می توانند خود را با محیط دائما درحال تغییر انطباق دهند.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: فرارو
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7883

به "کلید جلوگیری از تکرار خطا ها و مسائل کسب وکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلید جلوگیری از تکرار خطا ها و مسائل کسب وکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید