گزارش، ترکیه در ادلب٬ بلاتکلیف بین غوغا و عقلانیت

به گزارش مجله بای بلاگ، تداوم شرایط کنونی در ادلب و ادامه رفتارهای آنارشیستی در حمله به مواضع ارتش سوریه٬ موجب آن می شود که ترکیه نه به عنوان ضامن آتش بس و صلح بلکه به عنوان بازیگر غیرقابل اعتماد به حاشیه رانده شود.

گزارش، ترکیه در ادلب٬ بلاتکلیف بین غوغا و عقلانیت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ روزهای گذشته برای مردم دو کشور ترکیه و سوریه٬ روزهای تلخ و دشواری بوده اند.

در تحولات روزهای اخیر٬ بیش از 56 تن از نظامیان ترکیه در ادلب جان خود را از دست داده و ده ها نفر نیز مجروح شده اند و بازگشت مجروحان و اجساد بی جان سربازان٬ مردم این کشور را در نگرانی و ماتم فرو برده است.

در همان حال٬ بر اساس آمار و ارقام ادعایی از سوی وزارت دفاع ترکیه٬ شمار قابل توجهی از سربازان ارتش سوریه نیز کشته شده اند و هیچ نشانه ای از برد و پیروزی در این میدان به چشم نمی خورد و به جای آن که وقت، انرژی و توان دفاعی دو همسایه٬ صرف مبارزه با گروه های تروریستی شود٬ جوانانی بر زمین می افتند که اصلی ترین سرمایه های ارتش کشورها و نور چشم خانواده هایشان هستند.

مقامات ترکیه ادعا کرده اند که در این درگیری ها دست کم 2100 نظامی سوری کشته شده اند که در میان آنها چند ژنرال و فرمانده عالیرتبه نیز دیده می شوند.

البته این آمار بسیار اغراق آمیز به نظر می رسد اما اگر حتی یک دهم این آمار صحت داشته باشد٬ باید این واقعیت را پذیرفت که ملت جنگ زده سوریه٬ شایان چنین واکنشی نیست. آن هم از جانب همسایه ای که در فرایند مذاکرات آستانه٬ خود را به عنوان یکی از شرکای اصلی تلاش برای پیروزی راهبرد سیاسی و یکی از ضامنین آتش بس٬ معرفی کرده است.

شواهد موجود نشان دهنده این واقعیت است که تداوم شرایط کنونی در ادلب و ادامه رفتارهای آنارشیستی در حمله به مواضع ارتش سوریه٬ موجب آن می شود که ترکیه نه به عنوان ضامن آتش بس و صلح بلکه به عنوان بازیگر غیرقابل اعتماد به حاشیه رانده شود.

ادامه جنگ به چه قیمتی؟

انتشار اخبار مربوط به تشییع جنازه نظامیان٬ مردم ترکیه را غم زده کرده اما هنوز هم یاران اردوغان٬ بر طبل انتقام و جنگ می کوبند و گویی یک فرصت تاریخی و طلایی به دست آورده اند تا شمار بیشتری از سربازان کشور همسایه خود را از بین ببرند. آن هم به جرم این که می خواهند٬ تکه ای از کشور خود را از دست شورشی های افراطی و نیروهای مسلح تروریستی دربیاورند.

تحلیل شرایط فعلی بر روی ارض واقع و آرایش نظامی و دفاعی نیروها و تصمیمات روسیه و ایران٬ نشان دهنده این است که هیچ گونه احتمالی برای پیروزی ترکیه وجود ندارد. برای آن که عمده ترین چالش ها و موانع ترکیه در این جهت به خوبی نشان داده شوند و به این منظور که تعیین شود چرا اقدامات ترکیه در ادلب٬ برای همه بازیگرها لطمه و خسارت و پیامد تلخ به دنبال می آورد٬ در چند سوال و جواب٬ به بررسی شرایط کنونی بپردازیم:

ادامه جنگ٬ چه پیامدهایی دارد؟

بر اساس ساده ترین و دم دست ترین مبانی حقوق بین الملل٬ ترکیه حق ندارد در شمال غربی سوریه و در ادلب٬ به مواضع ارتش سوریه حمله کند و نه تنها حمله٬ بلکه حضور نظامی هم٬ در صورت مخالفت کشور میزبان٬ مذموم و غیرقابل قبول است.

در چینن شرایطی٬ ادامه این جنگ به چه قیمتی تمام می شود؟ به عنوان مثال٬ اگر هزار سرباز ارتش سوریه کشته شوند٬ آیا منافع ملی ترکیه تامین خواهد شد؟ بدون شک٬ پاسخ منفی است. کشته شدن نظامیان سوریه به دست ترکیه٬ تنها و تنها موجب تقویت کینه، نفرت و خشم تاریخی سوری ها شده و در آینده به ضرر ترکیه تمام خواهد شد و در عین حال٬ هیچ چیزی را بر روی ارض واقع تغییر نمی دهد.

چرا که روسیه و سوریه اراده کرده اند که ادلب را آزاد کنند و ایران نیز در این جهت با آنان همفکر است. بدون شک در چنین شرایطی٬ ترکیه نمی تواند با تکیه بر توان تهاجمی٬ خود را در تقابل و تخاصم با سوریه٬ روسیه و ایران قرار دهد.

آیا مردم ترکیه با جنگ موافقند؟

حزب عدالت و توسعه و همپیمانان این حزب با استفاده از ماشین تبلیغاتی عظیم خود٬ تلاش می کنند تا واقعیت را به نحوی دیگر نمایش دهند و با خلق یک حماسه دروغین٬ مداخله ارتش ترکیه در ادلب و در شمال غرب سوریه را به مثابه یک پیروزی بزرگ و اقدامی در راستای حفظ امنیت ملی و بقای ترکیه به مردم نشان دهند. اما مردم از کشته شدن فرزندانشان به شدت خشمگین و ناراحت هستند.

در همین حال٬ مخالفین اردوغان از سیاست های او انتقاد کرده و معتقدند که تصمیمات غلط تیم اردوغان در خصوص سوریه موجب آن شده که خون جوانان این کشور به خاطر اهداف خیالی و حمایت از معارضین سوری بر خاک ریخته شود.

زمانی اهمیت این نکته را بیشتر و بهتر درک می کنیم که در رسانه ها و به ویژه شبکه های تلویزیونی ترکیه٬ نگاهی بیاندازیم به پوشش٬ سیما و شرایط ظاهری افراد خانواده نظامیان کشته شده و خانه ها و منازل آنان.

سربازان و درجه دارهای ترکیه ای که در ادلب جان خود را از دست داده اند٬ غالباً از فرزندان خانواده های فقیر روستایی و شهرستانی و دارای خانه های کوچک و محقر هستند و بخش قابل توجهی از آنان٬ گروهبان های قراردادی هستند که در قبال دریافت حقوق ناچیز به مدت سه سال به عنوان فرد نظامی به استخدام نیروی زمینی ارتش درآمده اند و خبر مرگ آنان٬ حس شکاف طبقاتی و تبعیض را پررنگ تر جلوه داده و مردم از مسئولین می پرسند: چرا فرزندان مسئولین و خانواده های متمول را به ادلب و لیبی نمی فرستید و فقط باید فرزندان فقرا قربانی شوند؟

چه کسی به کمک ترکیه می آید؟

آمریکا به عنوان مهم ترین متفق ترکیه از همان روزهای نخست بروز بحران در ادلب٬ با حرف ها و تعارفات قشنگ٬ از ترکیه حمایت کرده و سران واشنگتن بارها اظهار کرده اند که در کنار ترکیه هستند! اما آیا در میدان عمل نیز اقدام خاصی انجام داده اند؟ خیر. آمریکا حتی حاضر نشد سیستم موشکی پاتریوت خود را به شکل امانی در اختیار ترکیه بگذارد.

مواضع و رویکرد ناتو نیز تفاوتی با ترکیه ندارد و با وجود آن که دبیرکل ناتو اعلام کرده که اعضای این پیمان نظامی از ترکیه حمایت می کنند٬ اما این ادعا فقط در حد الفاظ قشنگ باقی مانده و سقف کمک های ناتو از ترکیه در حدی است که حاضر شده رصد اطلاعاتی آواکس را در اختیار ترکیه بگذارد و این در حالی است که تصاویر آواکس٬ نمی تواند هیچ کمکی به ترکیه بکند.

مساله آوارگان به کجا خواهد رسید؟

ترکیه در اقدامی عجیب و به منظور ترساندن سران کشورهای اروپایی٬ مرزهای خود را باز گذاشت تا آوارگان سوری و غیرسوری مقیم ترکیه٬ راه اروپا را در پیش بگیرند و بر اساس آخرین آمارها تا به امروز نزدیک به هشتاد هزار نفر از مهاجرین آواره از مرز ادیرنه ترکیه را ترک کرده اند اما آنان در مرز یونان گرفتار شده و نمی توانند خود را به اروپا برسانند و در همین حال٬ در صورت تداوم شرایط درگیری و جنگ در ادلب٬ نزدیک به 1 میلیون نفر از اهالی ادلب به سوی ترکیه به راه خواهند افتاد و بدون تردید اقتصاد ترکیه توان تامین نیازهای این همه آواره سوری را ندارد.

با توجه اجمالی به شواهد و شرایط بالا٬ در مجموع می توان گفت راهی برای اردوغان و ترکیه باقی نمانده و بهتر است دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه به جای اصرار بر مواضع لجوجانه و آنارشیستی٬ راه عقلانیت و تصمیم واقع بینانه را در پیش بگیرد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1031

به "گزارش، ترکیه در ادلب٬ بلاتکلیف بین غوغا و عقلانیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، ترکیه در ادلب٬ بلاتکلیف بین غوغا و عقلانیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید